Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Klubbene liker betal-TV

Stort sett er de norske toppklubbene positive til den nye avtalen. Flere kamper på TV gir større inntektsmuligheter. Få frykter lavere publikumstall.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Betal - eller kom deg på kamp

Lyn:

- Vi har ikke gått i dybden av avtalen, men i utgangspunktet høres dette bra ut. Vi mener at jo mer fotball som sendes på TV, jo større blir interessen. At betal-TV nå blir et alternativ, øker interessen ytterligere. Det er ingen grunn til å tro det motsatte om man ser på andre land som har gjort det samme. I Sverige gikk publikumstallene opp. I England opplevde mange klubber reine julekvelden da monopolet ble oppløst. Fordelingen av pengene mellom NFF og klubbene tror jeg ikke vil by på problemer, sier daglig leder Ole-Ray Grødseth.

Odd:

- Jeg er usikker på hvordan mer fotball på TV vil slå ut på publikumstallene. Men jeg regner med at avtalen vil gi betydelig mer inntekter til klubbene ved fordelingen slik at eventuelt lavere publikumstall ikke slår ut galt på økonomien, sier administrativ sportslig leder Jan Sæterbakken.

Sogndal:

- Kronesummen til klubbene er én ting. Det får tida vise. Jeg innser at Rosenborg har større markedsverdi enn Sogndal og at det derfor skal være forskjell. Så gjelder det å finne en fornuftig balanse. For Sogndal er det positivt at det nå blir vist mer fotball på TV. Med betal-TV er det større mulighet for Sogndal til å komme på TV. Vi har ikke hatt en TV-kamp fra Fosshaugane siden kvalik-kampen mot Odd for fem år siden. Vi har forventninger til at avtalen gir en annen fordeling av TV-kampene slik at ikke annenhver TV-kamp blir med Rosenborg, sier sportslig leder Svein Bakke.

Molde:

- For oss er det nå viktig at flest mulig av midlene blir kanalisert tilbake til dit norsk klubbfotball drives profesjonelt. Det er tøffe tak om dagen, og verdiskapingen er i klubbene. Samtidig er det viktig at dette er en samarbeidsavtale. Når avtalen er signert, kan ikke fotballen bare motta pengene for så å begynne å bjeffe på TV-kanalene. Vi må være ydmyke for NRK og TV2s behov og i fellesskap skape et godt fotballprodukt og et godt TV-produkt. Da kan det bli en vinn-vinn-situasjon uten tap av publikum, sier administrerende direktør Espen Silseth i Molde Fotball AS.

Bodø/Glimt:

- Vi tror denne måten å sende TV-fotball på er positiv for fotballen. Interessen vil stige. Det viser alle erfaringer fra utlandet. Når det gjelder fordelingen av pengene, er det viktig å være klar over at det er vi i klubbene som investerer mye i stadionanlegg for å skape attraktive TV-sendinger. Da må vi i neste omgang få en større del av potten, sier administrerende direktør Tarjei Eck-Hansen.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!