LEDER

Statsbudsjettet

Kollektiv alarm

En så defensiv holdning til kollektivsatsingen er ikke bærekraftig.

KOLLEKTIVKUTT: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård kaller endringer i reisemønster som følge av pandemien for «den nye normalen» og mener kollektivtrafikken må omstille seg til den. Foto: Fredrik Hagen / NTB
KOLLEKTIVKUTT: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård kaller endringer i reisemønster som følge av pandemien for «den nye normalen» og mener kollektivtrafikken må omstille seg til den. Foto: Fredrik Hagen / NTB Vis mer
Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.
Publisert
Fullvaksinerte: 71.56% Første dose: 79.06%

Regjeringens tilleggsbudsjett har med rette fått hard medfart for mangelfull natur- og klimasatsing. Hurdalplattformen skapte lave forventninger, men selv ikke de ble innfridd. Dette budsjettet tar oss i feil retning. Blant flere skuffende prioriteringer, er kanskje regjeringens nei til å videreføre corona-kompensasjon for kollektivtrafikken den mest overraskende. Ruter har allerede varslet store kutt i tilbudet hvis ikke kompensasjonen forlenges etter nyttår.

Etter halvannet år med nedstengning er forståelig nok reisemønsteret ennå ikke tilbake til normalen. Flere har igjen vent seg til å kjøre bil til jobben, og mange sitter fortsatt på hjemmekontor, om ikke hver dag, så noen dager i uka. Det merkes på busser og T-baner. I stedet for å stå som sild i tønne i rushtida, er det nå bare trangt om plassen. Målet bør åpenbart være å få kollektivbruken tilbake til pre-pandeminivå, og ambisjonene på lengre sikt må være at enda flere reiser kollektivt. Det er avhengig av tilbudet, noe den vellykkete kollektivsatsingen i Oslo og andre byer de siste par tiårene har demonstrert til fulle.

Begrunnelsen fra samferdselsminister Jon-Ivar Nygård tyder på at det ikke lenger er målet. Han sier det er viktig for regjeringen ikke å hindre omstilling til «den nye normalen». Bare noen måneder etter gjenåpningen er det selvfølgelig altfor tidlig å snakke om en ny normal, spesielt ikke når smittetallene igjen er på vei opp i flere byer. En så defensiv holdning er uansett ikke bærekraftig på lengre sikt, verken for klima eller fremkommeligheten i byene. Fortsatt er det merkbart i trafikken i stor-Oslo at flere kjører bil som følge av pandemien, og regjeringen kan ikke lene seg tilbake og kalle det en ny normal. For mange i og rundt byene er dessuten kollektivtilbudet eneste alternativ. Kutt i tilbudet vil ramme skjevt.

Mange setter sin lit til at SV skal rette opp tilleggsbudsjettets svakheter og mangler både når det gjelder klima og sosial ulikhet. Det kan hende regjeringen også har spart noen kort til forhandlingene, men regjeringens begrunnelse sender et alarmerende signal om kollektivsatsingen. Corona-kompensasjonen til oljenæringen derimot skal fortsette. Den næringen trenger ingen incentiver til å omstille seg til en ny normal, skal vi tro.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer