Kongelig og kaotisk

Det er tid for ommerens mønstring i Londons kongelige kunstakademi - Royal Academy of Arts.

LONDON (Dagbladet): Det klages ofte over at Høstutstillingen er overlesset og uoversiktlig, men dette er blåbær i forhold til den trengsel som hersker på sommerens mønstring i Londons kongelige kunstakademi - Royal Academy of Arts.

  • Den hevder å være verdens største kunstutstilling, og er blitt arrangert årlig siden 1768.

Royal Academy-utstillingen er heller ikke uvant med hånsord og krangel, og det er ikke lenge siden den representerte det mest konvensjonelle av kunst i øyriket, med rader av glatte overklasseportretter og et oppbud av akademisk landskapsmaleri. Men det har alltid fulgt prestisje med å være innvalgt medlem i Det kongelige kunstakademi. I år er den kjente «brit art»-maleren Gary Hume innvalgt, til egen uttrykt tilfredshet.

  • Den gamle popkunstneren Peter Blake - som laget omslaget til The Beatles' legendariske «Sgt. Pepper's Hearts Club Band» - er ansvarlig for monteringen.

Han deltar også selv med maleriet «Madonna of Venice Beach», som kombinerer popens dronning med en klassisk jomfru Maria. Monteringen er skjedd etter prinsippet at de inviterte henger for seg, medlemmene har sin egen avdeling, æresmedlemmene en tredje, mens kunstnere uten slike «adgangskort» holdes atskilt. Med unntak av gjesteavdelingen er det meste montert til trengsel.

  • Den utenlandske listas navn er med ett unntak mer imponerende enn arbeidene de har latt seg representere med.

Anselm Kiefer står for unntaket, mens signaturene veier tyngst hos Georg Baselitz, Robert Rauschenberg, Antoni Tàpies og Cy Twombly. Invitasjonene til de hippe navnene i den engelske «Sensation»-generasjonen er blitt tatt mer seriøst av Sarah Lucas, Gavin Turk og i særdeleshet Mark Quinn. Quinn, som en gang formet sitt selvportrett i frosset blod, viser nå en fysisk handikappet ungpike i hvit marmor!

  • Det er merkelig å se markante kunstnere som Tony Cragg, Anish Kapoor og R.B. Kitaj i dette myldrende selskapet, med mediokre malere og arbeider av etablerte stjerner fra rock-fronten som Sir Paul McCartney, Ron Wood og avdøde Ian Dury.

Likevel har Blake i samarbeid med skulptøren Richard Deacon sørget for en sjeldent sprek skulpturell velkomst utenfor. Professor David Machs «The Mild Bunch» er en jeep fylt med et fargesprakende tegneseriemenasjeri, mens Barry Flanagan lar en av sine sprelske bronseharer balansere på spissen av en gigantisk ambolt. Og de slipper trengselen i salene.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.