KOMMENTARER

Fornebubanen

Krangle for Oslo

Oslos byrådsleder Raymond Johansen (Ap) ga oss en maktdemonstrasjon da han fortalte hva byrådet, unnskyld – Oslo Arbeiderparti – krever i retur for å bygge Fornebubanen.

STERK MANN: Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) under pressekonferansen i Oslo rådhus etter Arbeiderpartiets møte om Fornebubanen. Foto: Annika Byrde / NTB
STERK MANN: Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) under pressekonferansen i Oslo rådhus etter Arbeiderpartiets møte om Fornebubanen. Foto: Annika Byrde / NTB Vis mer
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert

Det var absolutt ingenting som tydet på at Raymond Johansen husket å ta av seg byrådsleder-hatten da han mandag kveld trappet opp på pressekonferanse om Fornebubanen. Slik ville han nok ha det. Der fortalte han at han vil droppe byggingen av hele den nye T-banen dersom en rekke krav ikke innfris.

POLITISK FIASKO: Dagbladets politiske kommentator Sondre Hansmark sier det er en politisk fiasko dersom det ikke blir noen Fornebubane. Video: Dagbladet TV. Reporter: Magnus Paus. Vis mer

Foran Oslo kommunes «offisielle» pressevegg på Rådhuset, på en pressekonferanse innkalt til av byrådslederens kontor, sto Johansen der og fortalte hvilke krav de ville stille for å bygge den stadig dyrere T-banen mellom Oslo og Bærum.

Han skulle egentlig være der på vegne av Arbeiderpartiet bystyregruppe. De hadde nettopp avsluttet et internt møte der de har vedtatt å reforhandle finansieringen av T-banen. Han som egentlig leder Arbeiderpartiets gruppe, Andreas Halse, var redusert til et side-kick og en slags faktaboks om detaljene i kravene.

Hvorfor betyr det noe om det er Ap-Raymond eller byrådsleder-Raymond som er avsender av et budskap? De er jo samme person, kan du gjerne innvende.

Jo, det betyr noe fordi byrådet har ikke blitt enige om noe som helst i dag. Men Johansen så ut til å skape et inntrykk av at nå var alt bestemt. Slik blir det nok også.

Johansen og hans side-kick lanserte seks krav til reforhandlingene av Fornebubanen. Kort oppsummert handler de om dette: Andre enn Oslo må betale mer for prosjektet.

Da T-banen ble vedtatt i 2013 kostet den 4,5 milliarder å bygge. Nå er prislappen på 26,4 milliarder kroner. Den kommer bare til å øke i åra som kommer. Johansen mener at Viken og Bærum (som også er delaktig i prosjektet) må bære mer av den byrden.

Kort tid etter pressekonferansen kom det et pip fra byrådspartner SV. De ville også ha reforhandlinger av avtalen. Det samme gjør nå MDG.

Johansen satt de andre byrådspartiene i sjakkmatt. Det er jo ingen Oslo-partier som kan være mot at Oslo skal komme bedre ut av en avtale. Hvis man motsetter seg å sette seg ned ved forhandlingsbordet igjen, kan det framstå merkelig for hovedstadens innbyggere som føler de allerede betaler en for stor kostnad for prosjektet.

Men det er ikke gitt at verken Viken, Bærum, grunneierne eller staten vil bla opp så mye som kreves. Det er nettopp dette byrådslederen setter sin lit til. Eller, glem staten. Johansen virker ikke så optimistisk til forhåpninger om at hans partikollegaer i samferdselsdepartementet skal hjelpe Oslo uten av denne knipen.

Han har uansett klart å legge lokk på en stadig voksende konflikt innad i byrådet. Det har i de foregående dagene vært spekulert i om MDG ville forlate byrådet dersom de ikke fikk flertall for å bygge Fornebubanen. Nå har byrådslederen kjøpt seg tid. Kanskje har han til og med klart å gjøre andre til syndebukken.

Hvis det er Viken som sier nei nå, så er ikke Oslo Arbeiderparti lenger den store skurken. Da vil det ikke gi noen mening for MDG å forlate byrådet lenger. Selv om Fornebubanen ender opp med å ikke bygges.

Alt spill til side: Mange av kravene fra Arbeiderpartiet virker rimelige. Oslo betaler en (for) stor andel av bompengeinntektene for Fornebubanen, og på en måte som hindrer at de kan brukes på andre kollektivprosjekter i Oslo.

For Viken som nå blir tvunget til forhandlingsbordet igjen samtidig som de skal finne ut hvordan de skal splitte seg opp til å bli Akershus, Buskerud og Østfold igjen – blir dette vanskelig.

For en som har fulgt bergenspolitikken tett de siste åra, så er umulig å ikke få déjà vu av det hele. Der har krangelen om bybanen skapt konflikt innad i byråd i årevis. Nå skal hovedstaden endelig smake på hvordan det er.

PS: Sondre Hansmark er innvalgt som tredje vara til Stortinget for Venstre. Han er nå ansatt som kommentator i Dagbladet, utmeldt fra partiet og vil i tilfelle møte som uavhengig representant.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer