DEBATT

FRI og Pride:

Kritikk er ikke hat

Problemet mitt med FRI og til dels Pride er at det er en organisasjon og en bevegelse med tydelig politisk budskap. Innholdet er ikke basert på vitenskap og empiri.

URIMELIG: Hvordan kan Aleksander Engevik anta at jeg går ut i mediene av hat til homofile og transpersoner? Jeg kritiserer skolens deltakelse i Pride fordi jeg bryr meg, skriver innsenderen. Her fra Prideparaden i Sau Paolo, Brazil. Foto: Andre Penner / AP
URIMELIG: Hvordan kan Aleksander Engevik anta at jeg går ut i mediene av hat til homofile og transpersoner? Jeg kritiserer skolens deltakelse i Pride fordi jeg bryr meg, skriver innsenderen. Her fra Prideparaden i Sau Paolo, Brazil. Foto: Andre Penner / AP Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Noe av det som gleder meg mest som lærer er å se elevene vokse og utvikle sine ferdigheter. Som lærer ser jeg potensial i alle elever. Jeg hjelper elevene og støtter dem etter beste evne gjennom skoleåret. Min jobb innebærer å hjelpe elevene med å tilegne seg kunnskap, utvikle ferdigheter og kreativitet.

PRIDE: Årets Pride er i gang så vi har gått gjennom hvilke filmer og serier du bør se. Video: Rød Løper/Steffen Pettersen Vis mer

Kunnskapen elevene tilegner seg skal hjelpe til med å forstå verden vi lever i, tenke kritisk og leve et godt liv. Den må derfor ha rot i virkeligheten og være et resultat av en robust vitenskapelig prosess. Kunnskapen og mine metoder skal være avskilt fra mine politiske og religiøse overbevisninger.

For meg er dette en selvfølge. Problemet mitt med FRI og til dels Pride er at det er en organisasjon og en bevegelse med tydelig politisk budskap. Innholdet er ikke basert på vitenskap og empiri. Det her konflikten oppstår.

Min mening har ingenting med diskriminering eller hat å gjøre, det har alt å gjøre med objektivitet og sannhet. Et eksempel er kjønnsbytte. Dette er et relativt nytt fenomen, og det er ikke uten grunn at det er svært omstridt. Akkurat hva jeg synes om kjønnsbytte er egentlig irrelevant, men hvis det er omstridt, burde vi tenke oss om to ganger før vi presenterer det for barna våre som om det er etablert fakta.

Ideologien som fremmes gjennom FRI sine undervisningsopplegg kan kalles for radikal kjønnsteori. Radikal kjønnsteori dikterer at det er flere kjønn og at man kan selv definere hvilket kjønn man er ved å fortelle det til andre. Fordi radikal kjønnsteori ikke har et solid fundament i virkeligheten, vil det ofte brukes andre metoder for å håndtere meningsmotstandere.

En metode er personangrep. Hvis han eller hun som går til personangrep kan framstille deg som et dårlig menneske kan de avfeie argumentet ditt. Eksempel: «Han sier det bare fordi han er slem». Dette er også en avledningsmanøver, fordi man blir opptatt av å forsvare sin egen karakter istedenfor å diskutere saken.

IKKE TRYGG: Eksempel fra Aleksander Engeviks post på Facebook om meg: «Ingen skeive kan føle seg trygge i hans klasserom. Ingen skeive foreldre kan føle seg trygge på at barna deres blir ivaretatt på skolen han jobber på». Foto: Skjermdump fra Facebook
IKKE TRYGG: Eksempel fra Aleksander Engeviks post på Facebook om meg: «Ingen skeive kan føle seg trygge i hans klasserom. Ingen skeive foreldre kan føle seg trygge på at barna deres blir ivaretatt på skolen han jobber på». Foto: Skjermdump fra Facebook Vis mer

En annen metode er trusler om konsekvenser. Når Engevik sier at jeg bør sparkes for mine holdninger er dette et perfekt eksempel på en slik metode. Han liker ikke det jeg sier, og det skal jeg straffes for. Det er mye lettere å fjerne meningsmotstandere, eller å skremme dem til å være stille, enn det er å argumentere for at de tar feil.

Hvordan kan Engevik anta at jeg går ut i mediene av hat til homofile og transpersoner? Jeg kritiserer skolens deltakelse i Pride fordi jeg bryr meg. I Engeviks Facebookinnlegg framstilles det som om det er likhetstegn mellom en aksept og omfavnelse av Pride og elevenes mulighet for å føle seg trygge på skolen.

Trygghet har ikke noe med hvor vidt jeg støtter Pride å gjøre. Pride har ikke monopol på omsorg. Engevik har ingen rett til å anta at jeg er en dårlig lærer bare fordi jeg ikke deler hans ideologi. Når jeg beskyldes for å ikke følge læreplanen, er det i realiteten hans tolkning av den jeg ikke følger. Det står ikke i læreplanen at man må støtte en radikal kjønnsteori.

Når Engevik skriver på Facebook at: «Jeg mener at dersom hans holdninger hadde kommet ut i et jobbintervju, hadde han aldri fått jobben». Hvilket forhold jeg har til Pride bør ikke ha noe å si i en ansettelsesprosess. Hvis det derimot er tilfelle, så ville det være en indikator på hvor omfattende problemet er blitt.

Når Engevik kritiserer oss for kildekritikk faller også det på sin egen urimelighet. I saken om Christina Eline Ellingsen som ble anmeldt for hatytringer, har WDI lagt ut anmeldelsen på Twitter. Dette er en kampanje for kvinners kjønnsbaserte menneskerettigheter og setter søkelys på sammenhengene mellom biologisk kjønn og kvinners rettigheter.

Ellingsen ble anmeldt for å si at menn ikke kan være lesbiske, samt andre lignende tweets som slår fast at biologisk kjønn er en realitet – for eksempel at menn ikke kan være mødre.

At anmeldelse er mulig, og at politiet bruker ressurser på å etterforske borgere som påpeker biologiske realiteter, er så absurd at mange lesere antakelig vil stusse på om dette er riktig. Men det er det altså, og det bør være en tankevekker

Jeg aksepterer at noen personer ikke føler seg hjemme i kroppen sin. Problemet er at Foreningen FRI, og andre tilhengere av radikal kjønnsteori, krever at alle andre endrer sin virkelighetsoppfatning, slik at den enkelte skal få velge hvordan de selv ønsker å bli oppfattet. I biologien defineres kjønn etter hvilke kjønnsceller man produserer for å få avkom.

Jeg har forståelse for at det må være vanskelig å ha et anstrengt forhold til sin egen kropp, men jeg tror ikke det er riktig å skyve det ansvaret over på alle andre, i form av at vi må bekrefte deres tanker, på bekostning av sannheten. Når en kritiserer og ytrer, løper det alltid en risiko for å fornærme og såre. Jeg finner ingen glede i å fornærme eller såre noen, men det er prisen vi må betale og en risiko vi må ta.

Til sist, vil jeg si at aksept og toleranse er bra, men å kreve tilslutning til bestemte tanker er å gå for langt. Det er dette presset som har fått meg til å gå ut i mediene.

Nedenfor er en del utdrag fra heftet Rosa kompetanse som alle lærere i Osloskolen ble oppfordret til å bruke, som inspirasjon til egen undervisning.

For 5–7 trinn:

Side 18: «Legg mindre vekt på kjønn i arbeidet, men heller vekt på at det er normalt å være ulike både før og etter puberteten. Husk: Mange gutter har penis og mange jenter har klitoris, men ikke alle»

Side 19: «Ha en kort innledning om kjønns- og seksualitetsmangfold. Dersom du trenger mer informasjon bruk FRI Oslo og Akershus sin kjønnsportal. Oppmuntre elevene til at når de skal svare på spørsmål, kan de skrive «de fleste jenter …»/ «de fleste gutter …» for å unngå at elevene framstiller svarene som at alle gutter for eksempel har penis.

Bevisstgjør elevene på at kropp og kjønn kan handle om forskjellige ting. Fortell gjerne elevene at ikke alle er jenter eller gutter, og at setningen gutter, jenter og andre kjønn gjerne kan brukes».

For 8–10 trinn:

Side 25: Gruppeoppgave. «Introduser oppgaven ved å forklare hvordan elevene skal gå fram og hvordan det er ønskelig at de formulerer seg muntlig når de snakker om de ulike begrepene. Forklar elevene og gi eksempler på hvordan de kan snakke på en inkluderende måte, slik at alle opplever seg inkludert og at ingen identitetsmarkører blir omtalt på en fremmedgjørende måte.

Eksempel: Det er fint å si «de av oss som …» når man omtaler ulike deler av mangfoldet. Istedenfor å si «de panfile er personer som kan forelske seg i alle kjønn …» er det bedre å si «de av oss som er panfile er personer som kan forelske seg i alle kjønn …»

Dette kaller jeg for indoktrinering i radikal kjønnsteori.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer