DEBATT

Sløseriombudsmannen

Kritikkverdig å angripe enkeltkunstnere

Det Sløseriombudsmannen driver med, er typisk for populistisk retorikk.

FORVENTER EN REDELIG DEBATT: Saken om «Ways of Seeing» har vist oss hvilke skadelige konsekvenser det får, både for kunstnerne og det offentlige ordskiftet, når det er avvik mellom faktisk innhold og spekulative kommentarer, skriver teatersjefen ved Black Box. Bilde fra forestillingen «Ways of Seeing». Foto: Leif Gabrielsen
FORVENTER EN REDELIG DEBATT: Saken om «Ways of Seeing» har vist oss hvilke skadelige konsekvenser det får, både for kunstnerne og det offentlige ordskiftet, når det er avvik mellom faktisk innhold og spekulative kommentarer, skriver teatersjefen ved Black Box. Bilde fra forestillingen «Ways of Seeing». Foto: Leif Gabrielsen Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

For en måned siden ble identiteten til en av personene bak den anonyme facebook-profilen Sløseriombudsmannen avslørt: Are Søberg. Søberg og flere kommentatorer anklager kunstfeltet for å avvise en kritisk debatt om offentlig finansiering av kunst og kultur. Men hvilken debatt er det egentlig vi snakker om? For å peke på hvordan skattepenger blir misbrukt, velger Sløseriombudsmannen å angripe enkeltkunstnere i det frie scenekunstfeltet. Dette har pågått i flere år, og det er kritikkverdig.

Selv om Sløseriombudsmannens innlegg ikke eksplisitt oppfordrer til hat, provoserer de fram trakassering og hatefulle ytringer. De er «ragebait» - klikkagn med formål å opprøre, og slik skape interaksjon med en lenke eller en sak. De mest provoserte av følgerne, klikker seg videre inn på kunstnernes sosiale medieprofiler, hvor de håner og iblant truer dem. Det utløser en kjedereaksjon som forsterker maktstrukturer: den dominerende gruppen mot den dominerte enkeltpersonen.

Å fremme mobbing som en legitim metode for debatt, er problematisk - ikke bare for kunstfeltet, men for det norske samfunnet som helhet, fordi det både er invaderende og bidrar til ydmykelse og innskrenkede ytringsrom. Ingen kunstnere skal måtte oppleve at å «håndtere hat» er den nye normalen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer