Regjeringen vil i nasjonal transportplan investere 100 milliarder i samferdselssektoren hvert år fram til 2033. Det er ambisiøst, og det er viktig. Samtidig trenger vi kunnskap for å vite at vi bygger riktig. Det vil gjøres mest effektivt ved å etablere forskningssentre for samferdsel.
Aftenposten og Dagbladet har den siste uka etterlyst gode evalueringer av jernbanereformen. Som regjeringens rådgiver i forskningspolitiske saker kunne vi ikke vært mer enig. Vi må ha gode analyser av alle store reformer og prosjekter så vi kan planlegge godt og bygge bærekraftig og kostnadseffektivt.
Men enda viktigere enn analyser og evalueringer i etterkant er gode analyser og prognoser i forkant. Ekstra prekært er dette behovet på et felt som samferdsel som er så tett vevd sammen med måten vi jobber på. Hvordan vi produserer varer og tjenester. Hvordan vi handler og bruker fritida vår og hvordan vi ønsker å bygge by og land. Kort sagt: mye av det vi er avhengig av i livene våre.
For å kunne skape den framtida vi ønsker oss må vi ha kunnskap. En effektiv måte å utvikle kunnskap om samferdselssektoren vil være ved å etablere sentre for forskning på samferdsel, slik Norge har gjort med stort hell blant annet innen miljøvennlig energi.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger