Kunstopplevelse og kroppserfaring

- Forståelsen av lyst er i dag bundet til kroppen, derfor blir den kroppslige lysten tingliggjort, hevdet forfatter og psykiater Finn Skårderud.

- Forståelsen av lyst er i dag innsnevret og bundet til kroppen. Derfor skjer det også en tingliggjøring av den kroppslige lysten i samfunnet, hvor seksualitet defineres som sunnhet og brukes på den terapeutiske arenaen. Slik blir lyst lett definert som en disiplinert ekstase, men rommer mye mer enn det.

  • Dette hevdet forfatter og psykiater Finn Skårderud på et smekkfullt debattmøte om «Kunst og lyst» i regi av Humanistisk Akademi på Astrup Fearnley Museet forleden. Temaet er i høyeste grad aktuelt etter et tiår hvor kroppen atter har stått i fokus innenfor billedkunsten, men hvor problemstillinger omkring aids, kulturbestemt kjønnsidentitet og bio- og genteknologi går langt ut over grensene for en estetikk knyttet til det klassiske legemet. Kunstnere har brukt egen kropp til alt fra levende «lerret» for å anskueliggjøre smertegrenser, som australske Stelarc, til å transplantere «skulpturelle» fremmedlegemer, slik man ser i franske Orlans ansikt.
  • Teknokunstneren og forskeren Ståle Stensli - som allerede i 1994 konstruerte begjærsdrakter med «hot zones» for en kroppslig, databasert dialog mellom aktører på forskjellig sted - var Skårderuds motdebattant. Han ser kroppen i kontakt med cybersexsystemer som et laboratorium for nye lysterfaringer. Den digitale sansestimuleringen med drakter og proteser handler ifølge Stensli om å «ekspandere mulighetsrommet», og han ser også det interaktive som en del av et nytt kunstnerisk paradigme og i lys av teorier om «den multiple personlighet».
  • Hos Stensli blir kunsten det Martin Heidegger kalte «en opplevelsesgenerator», og da dør den - ifølge den tyske filosofen. «Ja, hvor er egentlig forskjellen fra LSD og fallskjermhopping?» spurte Skårderud, som skal ha erfaringer fra den sistnevnte grenen. Han hevdet også med rette at interaktivitet er forutsetningen for all kunstnerisk kommunikasjon, mens Stensli på sin side påsto at publikum er manipulert til å reagere som pavlovske hunder straks de befinner seg innenfor de tradisjonelle galleridørene.
  • Det er viktig at kunstnere er nysgjerrig på nye tekniske muligheter, men mange ser seg blinde på effekten av større intensitet. Lyst kan, som Skårderud understreket, også knytte seg til kunst som formidler lavmælt intimitet. Eller utløses ved at verket smitter med sitt begjær etter frihet og humanitet.
Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.