LEDER

Moms på dyre elbiler:

La luksus koste

Men bevar den norske elbilsuksessen.

VIL KOSTE MER: Har du råd til å kjøpe Audi e-Tron 55 S, bør du også tåle at den kan bli 34.250 kroner dyrere.
VIL KOSTE MER: Har du råd til å kjøpe Audi e-Tron 55 S, bør du også tåle at den kan bli 34.250 kroner dyrere. Vis mer
Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.
Publisert

Norsk politikk for å få bilister til å velge utslippsfrie biler har vært en ubetinget suksess. I dag er tre av fire nye privatbiler elbiler. Det er ingen tvil om at hovedgrunnen til den store andelen er alle fordelene elbilister har fått gjennom en årrekke. De betaler ingen engangsavgift og ingen moms ved kjøp, får lavere trafikkforsikringsavgift og billigere firmabilbeskatning. Elbilfordeler som billigere eller gratis bom, ferje og parkering og mulighet til å kjøre i kollektivfelt har vært og er viktige insentiver for å velge elektrisk bil framfor bensin eller diesel. Målet er at alle nye biler skal være utslippsfrie i 2025.

Nå vil Regjeringen Støre innføre moms på elbiler som koster mer enn 600.000 kroner. Det er et forslag vi støtter.

Forslaget innebærer at elbiler fortsatt skal være momsfrie opp til denne grensa, men at den overskytende prisen skal momsbelegges. Har du råd til å kjøpe Audi e-Tron 55 S, bør du også tåle at den kan bli 34.250 kroner dyrere. Nå er batterikapasiteten så god at man fint kan få store familiebiler med lang rekkevidde til langt under 600.000 kroner, for eksempel en sjuseters Tesla Y med mer enn 500 kilometers rekkevidde eller en Hyundai Kona SUV som går nesten like langt. Derfor er det ikke lenger praktiske grunner til at folk må velge de dyreste elbilene. Sju av ti nordmenn støtter også forslaget om å innføre moms på de dyreste elbilene. La luksus koste.

Men bevar den norske elbilsuksessen. Selv om luksusbilene får moms, bør ikke alle elbiler få det nå. Å kutte i elbilfordelene kan gå utover muligheten til å få til utslippskutt, og regjeringen må ta grep som veier opp for dette.

Arbeiderpartiet og SV har derfor ønsket å øke engangsavgiften på biler med bensin- og dieselmotor samtidig som det innføres moms på de dyreste elbilene, slik at det fortsatt vil være mest lønnsomt å kjøpe en elektrisk bil. Slike justeringer bør man se nøye på framover. Et ekspertpanel fra IMF har for eksempel foreslått at avgiftene på fossilbiler bør økes, men også at momsfritaket bør erstattes med subsidiering av innbytte og vraking av gammel fossilbil ved kjøp av en ny elbil.

Elbilfordelene må etter hvert fases gradvis ut, og dette er et godt sted å starte. Men vi er ikke i mål ennå, og derfor må vi fortsette med virkemidlene som har ført Norge helt i verdenstoppen når det gjelder å redusere utslipp fra privatbiler. Det må fortsatt lønne seg å velge utslippsfritt framfor fossilbil.

Les alt om klimatoppmøtet Les alt om klimatoppmøtet

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer