KOMMENTARER

USA-valg:

La oss snakke om klær

Det er ikke nedlatende å snakke om hva amerikanske politikere har på seg.

TUNG SYMBOLIKK: Klær er også politikk, det vet både (fra venstre) Douglas Craig Emhoff, Kamala Harris, Jill Biden, Joe Biden, Hillary Clinton, Michelle Obama og Bernie Sanders. Alle bar onsdag nøye utstuderte antrekk med stor symbolsk verdi. Foto: REUTERS/Mike Segar

TUNG SYMBOLIKK: Klær er også politikk, det vet både (fra venstre) Douglas Craig Emhoff, Kamala Harris, Jill Biden, Joe Biden, Hillary Clinton, Michelle Obama og Bernie Sanders. Alle bar onsdag nøye utstuderte antrekk med stor symbolsk verdi. Foto: REUTERS/Mike Segar

Vis mer
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert

Jeg blir helt matt av den lettvinte kritikken som brer seg på sosiale medier, etter at VG-nettstedet Min mote skrev en sak om Jill Bidens stil. I flere norske Facebook-grupper raser debatten. Mange mener visst det er nedlatende å skrive om den nye førstedamens klær.

På Instagram skriver den kjente næringslivslederen Anita Krohn Traaseth at alt man bør vite om Jill Bidens stil ikke handler om eksteriør, men at hun er doktor og professor, den første visepresidentfruen med en lønnet jobb og at hun har grunnlagt en stiftelse mot vold mot kvinner. Innlegget bejubles av blant andre Isabelle Ringnes, som driver likestillingsinitiativet Equality Check, og Arbeiderpartiets kvinnepolitiske leder Anette Trettebergstuen. I artikkelen de kommenterer, kan man forresten lære at dr. Biden vil fortsette å undervise som førstedame og at hun i tillegg til doktorgraden i pedagogikk har to mastergrader.

Men la oss snakke om klær. Det gjør også Jill Biden selv. I 2010 ble hun intervjuet i Marie Claire om at hun kledde seg bevisst pent på jobb, for å vise elevene hvordan arbeidende kvinner bør kle seg. Uttalelser fra kretsen rundt henne understreker at hun ser på prislappen før hun handler, og det er grunn til å tro at hun vil signalisere middelklasse framfor luksus også som førstedame. Og på begivenheter som presidentinnsettelsen onsdag er selvsagt ingenting tilfeldig.

Klær er også politikk, det vet både Jill Biden, Kamala Harris, Joe Biden, Hillary Clinton, Michelle Obama og Bernie Sanders. Alle bar nøye utstuderte antrekk med stor symbolsk verdi. Millioner av memes og strikkeoppskrifter på Sanders votter forteller at hans uttrykk denne dagen var egnet til å vekke heftig begeistring hos tilhengerne hans.

Når Michelle Obama, Hillary Clinton, Elizabeth Warren og Kamala Harris alle kommer kledd i lilla, er det ikke tilfeldig. Fargen symboliserer tre ting. Lilla er foreningen av blå og rød, både konkret og politisk, i en seremoni som handler om å forene et splittet folk. Det er en av de tre signaturfargene til suffragettene som kjempet for kvinners stemmerett. Lilla var dessuten kampanjefargen brukt av Shirley Chisholm i 1972, den første svarte kvinnen som stilte som presidentkandidat og den første svarte kvinne valgt til Kongressen. Og da ekteparet Biden reiste fra Delaware til Washington før innsettelsen, stilte førstedamen i lilla kjole.

At Harris' antrekk kom fra to afrikanskamerikanske designere, John Rogers og Sergio Hudsom, var selvsagt også et bevisst valg. Og når hun bruker perlekjeder, er det en hyllest av Alpha Kappa Alpha, det første søsterskapet grunnlagt av fargede kvinner ved hennes gamle universitet Howard.

Hillary Clinton brukte samme farge da hun ble presidentkandidat i 2016, ektemannen Bill matchet med lilla slips. Og som Clinton den gang, var både Joe Biden og Harris' ektemann Douglas Craig Emhoff onsdag kledd opp av den amerikanske designeren Ralph Lauren. De velger bevisst amerikansk, mens tidligere førstedame Melania Trump samme dag vinket farvel i Chanel. Det er viktig også fordi alt disse menneskene kler seg i, umiddelbart blir utsolgt. Klær er en viktig industri, som sysselsetter mange begavede, profesjonelle mennesker. Det er nettopp skikkelser som amerikanske førstedamer som sørger for at bestemte plagg og designere blir kjent, og de er blant de mest bevisste forbrukere i verden. Derfor valgte Michelle Obama også ofte å løfte fram yngre designere som trengte reklamen.

Designer Alexandra O'Neill bak merket Markarian designet Jill Bidens blå antrekk med matchende munnbind til innsettelsen. Hun har stolt fortalt at den sjøblå fargen skal symbolisere tillit, trygghet og stabilitet. Altså det stikk motsatte av hva Donald Trump har stått for som president, særlig den siste tida.

Hvit buksedress er også et symboltungt antrekk. Første gang visepresident Kamala Harris snakket til folket etter at valgresultatet var klart, kom hun kledd slik. Hvitt er suffragettenes symbol for renhet. Alle kvinnelige demokrater i Representantenes hus kom i hvit buksedress til presidentenes tale om rikets tilstand i fjor, for å markere hundreårsjubileet for kvinners stemmerett i USA. Da Geraldine Ferraro aksepterte Demokratenes nominasjon som visepresidentkandidat i 1984, bar hun samme antrekk. Det gjorde også Hillary Clinton, da hun ble presidentkandidat.

Det er ikke nedlatende å snakke om hva amerikanske politikere har på seg. Å ikke anerkjenne de bevisste valgene er å undervurdere dem.

Det aller frekkeste plagget i amerikansk politikk det siste året sto likevel president Joe Biden selv for. Da valgresultatet endelig var klart i november, delte ekteparet et bilde av seg selv og skiltet som fortalte hvor de bor. Dr. & President Biden, hun holdt hånda over det tidligere Vice foran President.

Joe Biden bar en caps som liknet Trump-kampanjens røde. De har som kjent påskriften «Make America Great Again». Bidens blå hodeplagg hadde tallet 46 brodert i rødt, og viste tydelig hva USAs 46. president mente. Skriften var hvit og erklærte sammen med smilet budskapet som svar til Trumps MAGA:

«We just did».

ALT OM USAVALGET

Gå til oversikten

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer