DEBATT

Diabetes

Lavkarbo er ut - fullkorn er inn, også ved diabetes

Å erstatte bare 5 prosent av energiinntaket fra animalsk protein med planteprotein viste i en oppsummering av tre store studier på over 200.000 deltakere fra flere land en 23 prosent redusert risiko for diabetes type to.

UNNGÅ HØYT BLODSUKKER: Sett sammen måltidet slik at det ikke fører til rask stigning av blodsukkeret. Du bør ha både kilder til fett, karbohydrater og protein samtidig, og velge matvarer med mye kostfiber, skriver innsenderne. Foto: Shutterstock/NTB
UNNGÅ HØYT BLODSUKKER: Sett sammen måltidet slik at det ikke fører til rask stigning av blodsukkeret. Du bør ha både kilder til fett, karbohydrater og protein samtidig, og velge matvarer med mye kostfiber, skriver innsenderne. Foto: Shutterstock/NTB Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Vi er akkurat ferdig med diabetesmåneden november. Og nå kommer desember med alle sine fristelser. Diabetes gir økt risiko for hjerteinfarkt, kroniske sår og flere typer kreft. I Norge rammer sykdommen ca. fire prosent av befolkningen. Kosthold har, sammen med fysisk aktivitet og vektreduksjon, et stort potensial både i forebygging og behandling av diabetes type to.

Både i Norge og i utlandet, blant annet i USA og Canada, anbefaler pasientforeninger og offentlige retningslinjer, samt store universiteter, at kostholdet inneholder både fullkorn, belgvekster, rotgrønnsaker, nøtter og frukt i lite bearbeidet form ved diabetes.

Oppsummert forskning viser at disse matvarer gir bedre blodsukkerkontroll og forebygger senfølger ved diabetes, og ikke minst kan forebygge sykdommen i seg selv. I USAs nye kostholdsråd, fra 2020, utpekes fullkorn som like viktig for helsen som frukt og grønt.

Ingen seriøse fagpanel eller pasientenes interesseorganisasjoner anbefaler et såkalt lavkarbokosthold som behandling eller forebygging av diabetes. Samtidig florerer det myter, blant annet fremmet av helsepersonell i norske medier, om at fullkorn og andre stivelsesrike matvarer bør helst unngås. Slike myter bidrar til karbofobi og bidrar neppe til bedre folkehelse. Vi håper at både leger og folk flest er kritiske og lytter til seriøse fagpanel. Diabetesforbundet har flere gode artikler for på sine nye nettsider.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer