DEBATT

Valgkamp og debattklima

Lover ikke godt for valgkampen

Politikerne må holde den demokratiske fanen høyt og ikke legge opp til økt polarisering og angrep i kommentarfeltene.

SUKSESSOPPSKRIFT: På Facebook belønnes innholdet som holder oss lengst mulig på plattformen, og dessverre er polariserende innhold en suksessoppskrift for dette, skriver kronikkforfatterne. Foto: Shutterstock/NTB
SUKSESSOPPSKRIFT: På Facebook belønnes innholdet som holder oss lengst mulig på plattformen, og dessverre er polariserende innhold en suksessoppskrift for dette, skriver kronikkforfatterne. Foto: Shutterstock/NTB Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

De siste ukene har vi fått innblikk i hvordan en rekke framtredende samfunnsdebattanter utsettes for nedsettende, hatefulle og truende kommentarer på sosiale medier.

Hva vet vi egentlig om hvem som treffes av hatet? En helt ny undersøkelse fra Analyse & Tall av 63 millioner kommentarer fra danske kommentarfelt på politikere og mediers Facebook-sider, kan lære oss noe om hvor hatet treffer og hvordan vi kan ruste oss for valgkampen vi har foran oss.

I vår nyeste undersøkelse ser vi på de delene av kommentarfeltene som utgjør et angrep, det vil si stigmatiserende, nedsettende, krenkende, stereotypiserende, ekskluderende, sjikanerende eller truende ytringer. Vi finner at fem prosent, eller hver 20. kommentar på danske politikere og mediers Facebook-sider, er et slikt angrep.

Omtrent hvert fjerde angrep er en hatytring rettet mot kjønn, seksualitet, etnisitet eller religion. Vi ser også at kommentarfeltet hos politikere har langt flere språklige angrep enn kommentarfeltet hos mediene.

Dersom de samme tendensene er gjeldende for Norge lover ikke det godt for valgkampen vi har foran oss.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer