Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Luftfartens bonusbesvær

Norge burde arbeide for at hele EU fjernet bonusprogrammene, men da samtidig uten at de norske selskapene ble diskriminert i konkurransen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Victor D. Norman og Konkurransetilsynets direktør har gått til angrep på flyselskapenes bonusprogrammer. Dagbladet og enkelte andre henger seg på lasset. De to førstnevnte synes å ha en ideologisk inspirert fobi mot «rovdyret» SAS. Dette er det mulig å imøtegå med fakta. Verre er det nesten å forholde seg til «synsere» som ikke alltid legger vekt på virkelighet og fakta når de friskt synser.

Jeg kunne starte opp med å undres over hva som gjør oss nordmenn så spesielle. Hvorfor skal ikke nordmenn få ta del i de fordelene et bonusprogram gir flypassasjeren, når resten av verden har muligheten? Men dette er mer et demagogisk og politisk poeng og ikke relevant for diskusjonen om bonuspoeng og konkurransen i luftfarten. Det medgis herved. Å forsvare nordmenns bonuspoeng blir jo dessuten omtrent som å sette spørsmålstegn ved norske avgifter, matvare-, vin- og bilpriser.

Analysere

Viktigere er det å analysere bonusen i et konkurranseperspektiv. De som hevder at bonusprogrammer på innenlandsrutene kan gi såkalte dominante aktører en konkurransefordel som kan virke hindrende på andre flyselskapers etableringslyst, har et poeng. I alle fall i teorien og i noen tilfeller kanskje også i virkeligheten. Dette selv om det faktisk er mange andre forhold som veier mye tyngre for et flyselskap som vurderer å satse på en ny rute eller ikke. Problemet er imidlertid at man ikke kan se på luftfarten innenriks i Norge isolert fra resten av luftfarten. Luftfartens konkurranseflate er i dag internasjonal, også for norske og skandinaviske flyselskaper. Denne virkeligheten kan vi ikke stenge Norge ute fra, ikke uten å ramme de norske selskapene til fordel for våre utenlandske konkurrenter.

Vesentlig

Poenget er at det er helt vesentlig for norske selskaper å kunne bygge lojalitet til sine kunder i eget hjemmemarked så lenge konkurrentene kan dette i sine hjemmemarkeder. Et enkelt eksempel: En franskmann fra Marseille ville neppe drømme om å velge noe annet enn Air France når turen gikk til Oslo, selv om han kunne velge et norsk selskap fra Paris og videre nordover. Han får bonuspoeng først fra Marseille til Paris og deretter til Oslo - alt i samme pakke fra sitt selskap. De fleste samler majoriteten av sine bonuspoeng ved reiser innenlands i sitt hjemland og får dermed et naturlig førstevalg også når de skal reise internasjonalt. En bergenser som skal til Paris, har betydelig mindre interesse av å velge norsk hele veien dersom han fratas retten til å få poeng på innenriksreisen. Han eller hun kan like gjerne velge Air France fra Oslo. Egentlig slik det burde være, ikke sant? Men problemet er at norske selskaper da har en konkurranseulempe i kampen om passasjerene. Noe som i ytterste konsekvens kan påvirke om selskapet er en av de som overlever den kraftige omstruktureringen som nå pågår i luftfarten. Eller havner sammen med Sabena og Swissair, to andre selskaper som ikke hadde det nødvendige hjemmemarkedet.

Vanskelig

Det er nesten litt vanskelig å tro at myndighetene skulle vurdere å ramme norsk luftfart i den kritiske situasjonen den vestlige verdens luftfart er inne i, samtidig som alle andre (EU og USA) forsøker å hjelpe «sin» luftfart - som er våre konkurrenter. I stedet burde Norge arbeide for at hele EU fjernet bonusprogrammene, men da samtidig uten at de norske selskapene ble diskriminert i konkurransen. Og et godt alternativ er å gjøre som flere EU-land. Når et nytt flyselskap ønsker å konkurrere med det dominerende innenriksselskapet, må dette selskapet «åpne» sitt bonusprogram for konkurrenten. Slik annulleres konkurransefordelen, men på en konkurransenøytral måte!!

Vi som arbeider i norsk luftfart, kan bare håpe at det er markerte forskjeller på interessen for og oppfatningen av virkeligheten hos de som har tatt eksamen på Norges Handelshøyskole og de som ble igjen der.

Hele Norges coronakart