I begynnelsen av februar tikket det inn en nyhetsmelding om at Russlands største togprodusent kjøper motorprodusenten Bergen Engines, som holder til på Hordvikneset nord i Bergen. Saken ble presentert som en gladmelding fra Bergen Engines, som dermed hadde sikret seg nye eiere og dermed en tryggere framtid etter at Rolls-Royce Power Systems AG med tyske Daimler inne på eiersiden var på vei ut.
Denne uka ble det klart at eierskiftet skaper store sikkerhetspolitiske problemer.
Bergen Engines har spesialisert seg på store skipsmotorer og har Sjøforsvaret som en viktig kunde. Norges største kystvaktskip, KV «Svalbard», har hovedmotorer fra Bergen Engines. Også fire andre kystvaktskip, og tre nye kystvaktskip som er under bestilling, har motorer fra fabrikken på Hordvikneset. Av naturlige grunner drøyde det litt til før nyheten kom om at også det topphemmelige spionskipet «Marjata» har motorer herfra. Dette skipet er et sentralt verktøy for Forsvarets overvåkning av russisk aktivitet i nordområdene.
Skal virkelig et russiskkontrollert selskap levere motorer og ha ansvar for service, vedlikehold og reservedeler til disse skipene?
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger