Madonnas fullendte fusjon

BARCELONA (Dagbladet): En kakofoni av uttrykk preger Madonnas nye verdensturné. Popikonet henter inspirasjon fra et mylder av sjangere. Med det viser hun hva som er essensen i kontemporær popkultur: den fullendte fusjonen.

  • Det unike med Madonna er måten hun reflekterer samtida på, samtidig som hun er med på å skape den.

Hun absorberer undergrunnstrender og gjør det til progressiv massekultur. Hun er ikke komplett original, men er en radikal og utviklende superstjerne.

Helgas verdensturnéåpning i Barcelona viste en Madonna som er mer utfordrende og kompleks enn noensinne. Som en yppersteprest i zappekulturen presenterte hun et show som var så stappfullt av referanser at man kunne bli helt ør. Det var punkrockfashion, kampsportballett à la Ang Lees «Snikende tiger, skjult drage», trancepartysuggesjon, voldsanimasjon, rock'n'rollenergi, japansk botohdans, nysirkus på høyde med Cirkus Cirkör og tango med lesbechic i en forrykende og - utrolig nok - helstøpt kombinasjon.

  • Hun gjorde en uforfalsket danceversjon av «Holiday», mens «La Isla Bonita» ble framført i gatemusikantutgave.

På den løssluppent perkussive framføringen av den siste kunne man høre influenser fra det franske trommeslagerkompaniet Tambours du Bronx, før det hele beveget seg over i en utrolig heftig flamencosekvens med en Joaquin Cortes-kopi i hovedrollen og Madonna som litt tilbaketrukken leder av klappegjengen. Hun dukket også opp på scenen med kassegitar som et fullverdig medlem av singer/songwriter-bølgen i «I Deserve It». «Don't Tell Me» materialiserte seg som en arvtaker etter «Vogue», med sexy, synkronisert countrylinedans. Den låt som om den franske klubbmusikkscenen har giftet seg med Nashville, et finfint ekteskap.

  • I de flygende kampsportscenene var Madonna litt stiv i bevegelsene, men selv det rimte.

Apokalyptiske dataspillreferanser er også er en del av pakka, og Lara Croft er ikke så kattemyk på en 18 måneder gammel pc hun heller.

  • Det er de motsetningsfylte hybrid-uttrykkene og de krysskulturelle koblingene som gjør Madonnas nye show så spennende.

Mer enn noen gang viser hun at hun har innstillingen og instinktene til å definere hva popkultur er og skal være. Og det er absolutt ingen andre artister av i dag som utnytter konsertformatet som denne damen.

Madonna er klodens mest intelligente entertainer. Da konserten var over, var man helt omtåket og yr i et ønske om å feste videre med henne.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.