Madonnas fullendte fusjon

BARCELONA (Dagbladet): En kakofoni av uttrykk preger Madonnas nye verdensturné. Popikonet henter inspirasjon fra et mylder av sjangere. Med det viser hun hva som er essensen i kontemporær popkultur: den fullendte fusjonen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Det unike med Madonna er måten hun reflekterer samtida på, samtidig som hun er med på å skape den.

Hun absorberer undergrunnstrender og gjør det til progressiv massekultur. Hun er ikke komplett original, men er en radikal og utviklende superstjerne.

Helgas verdensturnéåpning i Barcelona viste en Madonna som er mer utfordrende og kompleks enn noensinne. Som en yppersteprest i zappekulturen presenterte hun et show som var så stappfullt av referanser at man kunne bli helt ør. Det var punkrockfashion, kampsportballett à la Ang Lees «Snikende tiger, skjult drage», trancepartysuggesjon, voldsanimasjon, rock'n'rollenergi, japansk botohdans, nysirkus på høyde med Cirkus Cirkör og tango med lesbechic i en forrykende og - utrolig nok - helstøpt kombinasjon.

Hun gjorde en uforfalsket danceversjon av «Holiday», mens «La Isla Bonita» ble framført i gatemusikantutgave.

På den løssluppent perkussive framføringen av den siste kunne man høre influenser fra det franske trommeslagerkompaniet Tambours du Bronx, før det hele beveget seg over i en utrolig heftig flamencosekvens med en Joaquin Cortes-kopi i hovedrollen og Madonna som litt tilbaketrukken leder av klappegjengen. Hun dukket også opp på scenen med kassegitar som et fullverdig medlem av singer/songwriter-bølgen i «I Deserve It». «Don't Tell Me» materialiserte seg som en arvtaker etter «Vogue», med sexy, synkronisert countrylinedans. Den låt som om den franske klubbmusikkscenen har giftet seg med Nashville, et finfint ekteskap.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer