Makten ter seg

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

GODE FORSKNINGsRESULTATER

fremkommer gjerne ved sammenligning. Å sammenligne trekk ved samfunnsutviklingen i eget land med tilsvarende i andre land er en velkjent metode i samfunnsforskningen. Bare å fokusere på sitt eget gjør en nærsynt og blind for viktige utviklingstrekk.

Når forskerne Ingrid Helgøy og Anne Homme i en kronikk i Dagbladet (12.6.) redegjør for dokumenterte uheldige sider ved skoleutviklingen i England, fortjener de ros og ikke ris. Med sitt sjikanøse innlegg, «Forskere som synsere» (Dagbladet 18.6.), gir statssekretær Helge Ole Bergesen i Utdannings- og forskningsdepartementet inntrykk av at Helgøys og Hommes kronikk består av en rekke udokumenterte/ubegrunnede påstander. Enhver som leser kronikken, vil se at så ikke er tilfelle.

De to forskerne klarer å svare for seg selv (Dagbladet 28.6.). Det som bekymrer meg, er Bergesens forsøk på å kneble fri informasjonstilgang for den offentlige debatt om skolen når han uttaler om kronikkforfatterne at «deres bidrag (blir) stående som en meningsytring med mange andre som også har sterke meninger. Da er forskertittelen i beste fall egnet til å forvirre, i verste fall egnet til å svekke samfunnsforskningens omdømme.»

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer