I en kronikk i Dagbladet 20. oktober hevder forfatterne bak boka «Barn og unges digitale dømmekraft» at Medietilsynet er for passive i møte med globale aktører innenfor sosiale medier. Vi kan imidlertid forsikre kronikkforfatterne om at barn og unges digitale mediehverdag står høyt på Medietilsynets prioriteringsliste.
Som nasjonal mediemyndighet jobber Medietilsynet kontinuerlig med å beskytte barn og unge mot skadelig innhold i ulike kanaler. En viktig del av dette arbeidet, er å gi innspill til hvordan lovverk og reguleringer kan tilpasses en ny medievirkelighet.
Medietilsynet deler kronikkforfatternes mål om å ansvarliggjøre selskaper som Facebook og TikTok, og dette er et tema vi har tatt opp i ulike sammenhenger. Disse problemstillingene er også en del av bakteppet for vårt forslag om en nasjonal strategi for trygg digital oppvekst.
Vi tror det er viktig at offentlige instanser koordinerer sin innsats bedre, og en nasjonal strategi kan blant annet bidra til å stille tydelige krav til sosiale medier. Så er det begrenset hva det er mulig å oppnå overfor globale aktører gjennom nasjonal lovgivning. Derfor er internasjonalt samarbeid viktig, både mellom mediemyndigheter og på politisk nivå.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger