DEBATT

Nynorsk:

Menneske eller maskin?

For oss lærere har det de siste åra blitt stadig vanskeligere å skille elevens nynorskkompetanse fra dataprogrammet Apertiums oversettelseskompetanse.

MÅ AVKLARE: Det er helt uholdbart at dette skal gå utover elever som ikke vil jukse og at den enkelte skole selv må finne ut av hvordan dette problemet skal håndteres. Vi ber derfor Tonje Brenna komme med en avklaring om dette før skriftlig eksamen 2022, skriver innsenderne. Foto: Beate Oma Dahle / NTB
MÅ AVKLARE: Det er helt uholdbart at dette skal gå utover elever som ikke vil jukse og at den enkelte skole selv må finne ut av hvordan dette problemet skal håndteres. Vi ber derfor Tonje Brenna komme med en avklaring om dette før skriftlig eksamen 2022, skriver innsenderne. Foto: Beate Oma Dahle / NTB Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Apertium er et gratis, nedlastbart oversettelsesprogram som ved et tastetrykk kan oversette en tekst fra ett språk til et annet. Dette inkluderer blant annet oversettelse fra bokmål til nynorsk.

STRØMKRISE: Det er dyrt med strøm for tida, noe som ble et opphetet tema under Stortingets spørretime. Video: Stortinget Vis mer

Norskfaget på videregående har tre standpunktkarakterer: skriftlig hovedmål, skriftlig sidemål og muntlig. De to skriftlige karakterene skilles i praksis bare av om elevene skriver teksten på bokmål eller nynorsk.

Innholdsmessig vurderer vi akkurat det samme. For oss lærere har det de siste åra blitt stadig vanskeligere å skille elevens nynorskkompetanse fra Apertiums oversettelseskompetanse. Vurderer vi menneske eller maskin? Slik vi ser det kan vi angripe denne problemstillingen på fire måter:

Vi kan jakte på elever som bruker Apertium med mål om å avsløre dem. Siden det ikke er tillatt å bruke oversettelsesprogram i vurderingssituasjoner, så er dette noe vi har hjemmel til å gjøre.

Dette krever imidlertid både tid og ressurser og når vi først har «fanget» dem så har vi egentlig ikke reelle sanksjonsmuligheter. Man kan ikke bevise at det er brukt Apertium, med mindre man ser eleven trykke på translate

Vi kan late som Apertium ikke eksisterer, og i stillhet akseptere at mange bruker det uansett. Problemet her er at de elevene som ikke skriver så god nynorsk, men som heller ikke vil jukse, taper. Vi straffer altså de som faktisk ikke bruker programmet

Vi kan bruke Apertium som et pedagogisk verktøy i undervisningen, for eksempel for å peke på forskjeller og likheter mellom bokmål og nynorsk – det som på fagspråket kalles metaspråklig bevissthet. Problemet oppstår når eksamen kommer og elevene får den nedslående beskjeden om at det regnes som juks å bruke oversettelsesprogram, inkludert programmet de har lært å bruke i undervisninga

Vi kan anbefale elevene å bruke Apertium også på eksamen og krysse fingrene sammen med dem for at de ikke blir avslørt.

Det vi ikke kan gjøre: Vurdere elevenes faktiske kompetanse i nynorsk

Det er helt uholdbart at dette skal gå utover elever som ikke vil jukse og at den enkelte skole selv må finne ut av hvordan dette problemet skal håndteres. Vi ber derfor Tonje Brenna komme med en avklaring om dette før skriftlig eksamen 2022.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer