Miss Jubileum

De var ikke så tanketomme når det kom til stykket, de gamle missene!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
I år feirer Miss World-konkurransen 50 år.

50-åringer flest er høyst oppegående og har mange gode år foran seg. 50-åringer som ikke har fulgt med i tida, og som henger igjen i 50-tallet verdi- og holdningsmessig, vil ikke trives godt i det nye årtusenet. De som har bevart kvinnesynet fra 1951, for eksempel, vil slite voldsomt med å argumentere for datidas kvinnesyn i 2001.

At kvinner gjorde karriere, hadde egen økonomi, jobbet utenfor hjemmet og med andre ting enn omsorg, var uhørt.

I 1951 var det mer forståelig at unge jenter, med en drøm om at livet hadde mer å by på enn kjøkkenbenk og barnefødsler, grep sjansene som måtte by seg. Selv om det innebar at de måtte gjøre fornedrende ting, som å la middelaldrende menn, med ikke bare gode hensikter, bedømme hvordan de tok seg ut i badedrakt. På det grunnlaget går det an å forstå, selv om man ikke aksepterer, at det var grobunn for missekåringer. I det minste i 1951.

Så kom 70-tallet.

Den smellvakre fotballspilleren George Best hadde nedlagt fire regjerende Miss World. Vi fikk feministbevegelsen og en ny bevisstgjøring av kvinner. Det ble åpenbart for de fleste at kvinners verdi ikke lå i hvordan de tok seg ut i badedrakt. Åpenbart for alle andre enn missearrangørene. De gjorde millionfortjeneste, i både pund og dollar. Den som har en slik inntjening, vil ikke slakte kua fordi andre ikke liker kuas vesen. Eller melk.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer