Mobil identitet

Å snakke i telefonen handler ikke bare om å holde kontakt med familie og venner.

I disse dager er det verken deg selv, dine nærmeste eller samfunnet som skaper din personlighet. Det er teleselskapene. For å snakke i telefon handler ikke bare om holde kontakt med venner og familie. Det handler om signalisere hvem du er, hva du står for og hvilken smak du har. Eller «Communicate yourself» som det heter i en reklamekampanje for et stort mobilselskap.

  • Når du er lei å snakke i moben eller sende tekstmeldinger, kan du laste ned musikksporet til D'lays sang «On your own» som først ble lansert som en reklamejingle, men som så plutselig sto på egne bein, godt finansiert av et teleselskap. Eller du kan tatovere symbolet til mobilselskapet Mobyson gratis på overarmen. Og du kan skifte dekselet på mobiltelefonen en gang i måneden. Et mobilselskap reklamerte for litt siden med at de faktisk «Makes you you», altså at de gjør deg til deg. Men er det ikke snarere motsatt, at det er vi forbrukere som gjør selskapet til det det har blitt?
  • For hvem er det som tjener på at det blir sendt to millioner tekstmeldinger hver dag? Bare hittil i år har mobilselskapet Carrot Communications, som er en av de største aktørene på sms, omsatt tjenester for 25- 30 millioner kroner, ifølge Dagens Næringsliv. I fjor ble det sendt tekstmeldinger for 1 milliard kroner. Innholdstjenestene, som logoer og ringetoner, hadde en omsetningsverdi på 250 millioner kroner. Teleselskapene tjener altså milliarder av kroner på at du «kommuniserer deg selv».
  • Men mobilspråket er i alle fall ungdommens eget språk, utviklet av oppfinnsomme fjortiser, innvender du kanskje. Feil. Det var en motkultur. Nå er det snappet opp av kommersielle aktører, og gjort til et offisielt sms-språk. Og språklista må du innom Telenors hjemmesider for å finne.
  • Moben er en gudegave til alle oss som elsker å prate eller lytte. Ingenting er bedre enn at avstanden mellom oss blir kortere, at vi sender hverandre små oppmerksomheter, at vi ringer mor fra ferie. Men at det er dekselet på mobiltelefonen, logoen eller ringelyden som gjør deg til deg, det skal de aldri få oss til å tro. Identiteten vår er riktignok mobil, men ikke i kraft av teleselskapene.
Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.

503 Service Unavailable

Error 503 Service Unavailable

Service Unavailable

Guru Meditation:

XID: 557782476


Varnish cache server