Moland vant veddemålet

Filmregissør Hans Petter Moland gleder seg til 17. mai. Da får han rødvin, masse rødvin, fra kolleger i filmbransjen.

Overrekkelsen skjer i Cannes, under filmfestivalen.

Moland har nemlig vunnet et veddemål utenom det vanlige. Det ble inngått på årets filmfestival i Tromsø, i et lystig lag etter premieren på Knut Erik Jensens film «Heftig og begeistret».

  • Stemningen var høy:

Berlevåg Mannsangforening nøt sin plutselige berømmelse med øl og bacalao, regissør Jensen gikk mellom bordene, trykket hender og klemte tårevåte kinokinn. Innerst i lokalet satt filmens produsent Tom Remlov, distributør Åge Hoffart og en del andre festivaltravere og diskuterte hvor dette skulle ende.

Som vanlig er når filmfolk treffes, ender det snart med rødvin, slik også her. Det ble oppnådd enighet om at den som kunne gjette hvor mange billetter som ble solgt til «Heftig og begeistret» før 17. mai, skulle få én flaske fra hver av de andre.

  • Selv om man på dette tidspunkt kunne ane at Jensens film hadde et helt annet potensial enn hva produsenten opprinnelig trodde, startet tipsene nøkternt på 19000 billetter.


Gjennomsnittet endte vel på omkring 50000, det var svært få som trodde den ville lokke til seg mer enn 100000 besøkende. Faktisk bare Hans Petter Moland og, i all beskjedenhet, Dagbladets utsendte - som slo til med henholdsvis 175000 og 135000.

Nå har billettsalget passert også Molands tips. I dag arrangerer Tom Remlov kakefest for gode venner, kolleger og pressefolk - i anledning av at billettsalget runder 200000. Det vil sannsynligvis passere 300000 før Moland mottar rødvinsflaskene i Cannes.

  • Dette er ikke første gang erfarne filmfolk spår feil, men det vanlige er at de er for optimistiske med hensyn til en films billettsalg på kino.

Den nære filmhistorien er full av sørgelige eksempler på produsenter som tror de har laget en publikumssuksess helt til publikum selv viser hva de mener foran billettlukene.

Det er trist, det er flaut, det er vondt, og diskusjoner om hvorfor det er slik, blir av den grunn som oftest full av forsvarstaler, bortforklaringer og etterpåklokskap.

  • Slik er det heldigvis ikke denne gangen.

Derfor bør filmbransjen benytte seg av den gledelige anledningen som suksessen til «Heftig og begeistret» er og spørre seg selv: Hva er det med denne filmen, med «Mongoland» og «Detektor» som gjør at publikum går mann av huse til kinoene?

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.