Monster i hvit kube

BERGEN (Dagbladet): Den hvite kuben - modernismens asketisk rene utstillingsrom - har vært heftig kritisert det siste tiåret. Bak dette arkitektonisk utpekte angrepsmålet fins formidlingsinstitusjonene, med sin presentasjon av kunst som autonome størrelser og løsrevet fra enhver ideologisk, sosial og økonomisk sammenheng.

  • På utstillingen «Schpaa: Du har ikke en sjans - Ta'n» i Bergens Kunstforening blir denne institusjonskritikken manifestert både på fasaden og inne i salene, som har gitt arkitekt Ole Landmarks funksjonalistiske bygg så godt omdømme blant kunstnere. Graffitiduoen Goal/Coderock bringer bilder og bokstaver fra hiphopkulturen opp på den eføydekte ytterveggen mot Lille Lungegårdsvann, og får et friområde i en offentlighet de ellers har fått maleforbud i (på grunn av talentløse taggeres griseri). Den korte markedsboomen for slik «street art» som galleriprodukt på lerret i midten av 80-åra kom for øvrig aldri til norske utstillingssteder, med unntak av noen sporadiske innslag mot slutten av seklet.
  • Gardar Eide Einarsons tilsynelatende røffe - men finpenslet restaurerte - veggskrift «Total Revolution» minner om fjerne tiders slagord fra Fristaden Christiania. Parolen er nok mindre rettet mot lotteriet i kommersielle konjunkturer, og mer en kritikk overfor kunstinstitusjonen som evner å akseptere og kvele enhver estetisk revolt. Like kalkulert agerer signaturen Loppophora Wilijamsis med videoutskjelling av tidligere radikale fenomener og figurer innen norsk kulturliv, hvor aktørens avsluttende rulling av en joint er like innstudert som sosiolektens a-endinger.
  • På denne UKS-kuraterte og Oslo-dominerte mønstringen (med kunstnerisk høydepunkt i Victor Linds videoinstallasjon om det skammens kapittel Norge tilførte historien om Holocaust) har også den unge bergensgruppa gutengut fått plass. Den har bokstavelig talt konstruert en veritabel «hvit kube» under overlyset. Tittelen «MONSTER» på utsiden tilsier noe helt annet enn kubens rektangulære renhet. Lydene innenfra vitner om at dette er en trojansk hest med minimalistisk kamuflasje. Inne i kuben fins en flerstemt malerkvartett som jobber for full musikk. Dagbladet fikk en titt, men det firhendte fellesproduktet var bare underveis - og skifter nok malerisk «hud» før «monsteret» slaktes og bildene avsløres på utstillingens siste dag.
Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.