LEDER

Sportsrevyen:

Nedleggelse langt på overtid

Det var på høy tid å legge ned «Sportsrevyen», men det er en helt annen debatt om kutt i NRK vi nå trenger.

OVER: Carina Olseth under en Sportsrevysending. Foto: Skjermdump NRK
OVER: Carina Olseth under en Sportsrevysending. Foto: Skjermdump NRK Vis mer
Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.
Publisert

NRKs toppledelse har blitt enige om neste års budsjett, og et kutt på 300 millioner kroner.

Med nedleggelsen av «Sportsrevyen» ser man tydelige konsekvenser av at NRK tvinges til å gjøre prioriteringer. De burde det bli flere av, det er ikke bare «Sportsrevyen» som må dø.

Prioriteringene bør dessuten være vanskeligere enn å legge ned en sportssending som var langt på overtid, med endrede seermønstre i en kanal som har solide doser sportsdekning ellers.

HYTTEJUL: Emil Gukild forteller om juleplanene med forloveden Linnéa Myhre. Reporter: Sofie Losen. Video: Nora Skavhaug Vis mer

Nedleggelsen av «Sportsrevyen» har skapt mest oppmerksomhet, men det er ikke dette diskusjonen om NRK-kutt bør handle om.

Det vi trenger en debatt om er at NRK er blitt en dominerende allmennkringkaster, som har styrket sin posisjon i en lang periode med svært utfordrende økonomi for norske medier.

De siste par åra har det vært tegn til bedring i de økonomiske utsiktene, men nå strammes beltet i de fleste redaksjoner.

Til tross for stor digital vekst, også i brukerbetaling, har mange norske nyhetsorganisasjoner store inntekter knyttet til salg av papiraviser. Dette er et ubønnhørlig fallende marked, som også er blitt dyrere å drive med høyere priser på papir og distribusjon.

Også medier har kaster seg på trenden med såkalt krympflasjon. Aftenposten beholder prisen på abonnementet når deres søndagsutgave i papir forsvinner. I rettferdighetens navn skal det sies at en digital søndagsutgave fortsatt vil være tilgjengelig.

Mediene må nå jobbe hardere i konkurransen om publikum, og lokke nye kjøpere til sine digitale tjenester. Men hvordan? De må blant annet prioritere satsinger som ikke brukerne finner gratis andre steder - som hos NRK.

NRK er en populær og dyktig organisasjon, og har vært kløktige i måten den har forsvart sin posisjon. Allmennkringkasteren har lagt tung vekt på at den i seg selv sikrer norsk mediemangfold, gjennom å konkurrere med sterke utenlandske aktører.

Dette er et selvopptatt og sjåvinistisk argument.

Det foregår massevis av norsk programskaping utenfor NRK-systemet, og konkurransen på nyhetsmarkedet er knallhard. NRK er ikke en garantist for mediemangfoldet. NRK er del av mediemangfoldet. Hvis den tar for stor plass skviser allmennkringkasteren ut andre, med redusert norsk mediemangfold som konsekvens.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer