Kommentator Inger Merete Hobbelstad mener forslaget til endret norskeksamen for grunnskolen, med fire oppgaver i stedet for tre, er ødeleggende for faget, og at endringene ikke har tilstrekkelig faglig belegg.
Flere av påstandene fra Hobbelstad er uten hold i forskning. Forslaget til endring skal bidra til en mer pålitelig og rettferdig vurdering av kompetansen eleven viser på eksamen, ut fra den nye læreplanen. Alle er enige i at elevene fortsatt skal skrive lengre sammenhengende tekster i norskfaget, slik de allerede gjør.
Hobbelstad gjør flere antakelser om dagens sensur av norskeksamen og er bekymret for at forslaget får konsekvenser også for eksamen i videregående opplæring. Vi er derimot bekymret om det ikke får det.
En fersk rapport fra UiO som blir publisert i mars, forteller at sensorsamsvaret i dagens norskeksamen ikke er godt nok. I 154.000 besvarelser i norsk hovedmål på Vg3 de siste fem årene, er bare en fjerdedel av sensorene enige med hverandre i vurderingene av samme besvarelse, før de møtes. Det er altså langt vanligere at norsksensorer er uenige enn enige, i motsetning til hva Hobbelstad påstår.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger