DEBATT

NHO bedriver historieforfalskning

Kommersielle har ikke en lang tradisjon i velferden, slik NHO hevder.

IMØTEGÅR KRITIKK: Seher Aydar, (Rødt) svarer på kritikk fra NHO og Aleris om private helsetjenester. Foto: Terje Pedersen / NTB
IMØTEGÅR KRITIKK: Seher Aydar, (Rødt) svarer på kritikk fra NHO og Aleris om private helsetjenester. Foto: Terje Pedersen / NTB Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Velferdsmodellen vår ble bygget opp i fellesskapets regi, med offentlige og ideelle aktører. Kommersielle har ikke en lang tradisjon i velferden, slik NHOs Karita Bekkemellem hevder i et forsøk på historieforfalskning. Men det er NHOs jobb å forsvare eiernes økonomiske interesser, og Bekkemellem gjør bare jobben sin. Min jobb er å forsvare fellesskapsløsningene til gode for alle.

SKADD: Adrian Sellevoll sklei fra et tak. Dagbladet har fått tillatelse av Sellevoll til å publisere video av fallet. Foto: Skjermdump fra Instagram, Eriksen/Haukefær. Reporter: Marte Nyløkken Helseth / Dagbladet TV. Vis mer

Den andre forsvareren av eierinteresser som svarte på innlegget mitt om kommersielle legetjenester er adm. direktør i det kommersielle selskapet Aleris, Anita Tunold. Hennes jobb er at Aleris skal fortsette å vokse og generere mer profitt til eierne. Merkevarebygging er nok en del av det.

Det er en myte at vi trenger kommersielle for å stable opp tilbud raskt. Pandemien er full av eksempler på offentlige og frivillige som har organisert store oppgaver på kort tid. For eksempel luftveisklinikker på legevakt, rekruttering av pensjonister til vaksineklinikker og omdisponering av folk til smittesporing. De fleste kommunene og sykehusene fant løsninger og ansatte strakk seg langt, helt uten profittmotiv.

NHO skyver ideelle foran seg, men alle som kan lese ser at all min kritikk handler om kommersielle. I kampen for de kommersielle er NHO villig til å ofre ideelle ildsjeler. Det er synd, spesielt når kommersiell vokser på bekostning av ideelle. Innlegget mitt kritiserer framveksten av helprivate kommersielle legetjenester som folk må betale for å få hjelp hos. Store investorer er på eiersiden fordi de ser at det er penger å tjene. For å innfri investorenes forventning må tjenestene dreies dit pengene ligger.

Innen helse er fagfolk den knappeste ressursen. Over hele landet ser vi at sykehus og kommuner sliter med å sikre gode tjenester fordi de mangler folk. Har du en magelidelse må du kanskje vente mange uker på ultralydutredning. Kan du betale for deg, får du time i morgen selv om du er helt frisk. Fødeavdelingene sliter med jordmormangel, men om du betaler kan en kvalifisert jordmor gi deg en 3D-ultralyd i farger, uten medisinsk betydning. Det er dårlig ressursutnyttelse og bidrar ikke til å sikre varierte og trygge velferdstjenester. Det tapper det offentlige for ressurser og skaper et delt helsevesen.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer