Norsk historie som svinger

Johs Bergh og Bjørn Stendahls trebinds norske jazzhistorie er i beste forstand swingende historieskriving. Nå blir det musikk til.

Mellom 1987 og 97 utga Norsk Jazzarkiv Johs Bergh og Bjørn Stendahls trebinds norske jazzhistorie «Jazz i Norge 1920- 1960» . «Jazz, hot & swing» (1920-40), «Sigarett Stomp» (1940- 50) og «Cool, kløver & dixie» (1950- 60) heter de tre bøkene, som er i beste forstand swingende historieskriving. Men inntil i går var ordene henvist til å stå alene, uten musikk til.

  • Med utgivelsen av tre CD-er, i tittel og repertoar korresponderende med hver sin bok, er nå også den hørbare dimensjonen ved norsk jazzhistorie på plass.

På ny er det Johs Bergh som har drevet diskografisk detektivarbeid, funnet fram til reproduserbare innspillinger, klarert rettigheter og skrevet bakgrunnsmaterialet, og i samarbeid med Jazzarkivets daglige leder, Finn J. Kramer-Johansen, kunne han i går presentere i alt 72 kutt, fra trekkspillduoen Orpheum Duos ragtime «Chatterbox» anno 1920 til Mikkel Flagstad Kvartetts «All The Things You Are», tatt opp på Pingvin-klubben i Oslo ca 1958/59.

  • Siden norske plateselskaper viste minimal interesse for jazz, og Norge stort sett lå utenfor amerikanske musikeres turnélister i den perioden bøkene/platene dekker, er den norske tradisjonen svak, også sammenliknet med hva svensker og særlig dansker presterte.

Men norsk jazz fikk fram noen enere på internasjonalt toppnivå, som Robert Normann og Rowland Greenberg, og populære danseorkestre flørtet med den nye musikken etter beste - og av og til riktig god - evne. Uansett er det fornøyelig å høre Kristian Haugers «Norsk jazz fantasi» med blant annet «Pål sine høner» og «Ola Glomstulen» i friskt synkoperte versjoner, en klar indikasjon på at «cross over» er et gammelt fenomen.

  • Norsk kulturråd har støttet prosjektet, og platene utkommer på Trondheim-selskapet Herman Records, som drives av entusiasten Trygve Hernæs.

Han gir et bilde av økonomien i dette når han forteller at det ble for dyrt å sende en mann til England med de lett knuselige og uerstattelige originalplatene da lyden skulle restaureres hos John R.T. Davies, verdens ledende i faget. Løsningen ble å sende over en DAT-kopi, for så gode vilkår har jazzhistorisk arbeid i det rike Norge at det finnes penger til frimerker når bare entusiasmen er til stede i alle andre ledd av prosessen. Det er den foreløpig, og holder den, kommer ytterligere to bøker/CD-er, om perioden 1960- 70 og 70- 80. Det er bare å glede seg.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.