KOMMENTARER

«The Undoing»:

Ødelagt av doven feminisme

Det populære krimdramaet «The Undoing» ga seerne slutten de trodde de ville ha. De tok feil.

PARTERAPI: Psykologen Grace (Nicole Kidman) får livet snudd på hodet, og blir etter hvert nødt til å stille spørsmål ved både sine nærmestes og sitt eget sinn i HBOs nye krimserie «The Undoing». Video: HBO Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

Klokken halv elleve om kvelden er det en helt spesiell type tv-serie jeg ser etter. Den må ikke være så innfløkt at jeg må konsentrere meg hardt, ikke så dum at jeg blir irritert, og om den inneholder glossy amerikanere som tar livet av hverandre, er ingenting bedre.

HBO-serien «The Undoing» så med andre ord ut til å være akkurat det som trengs i en sådan stund: En glanset krim frontet av Nicole Kidman og Hugh Grant, lagt til Manhattans dyreste kvadratmetre og full av mørke mistanker innad i familier og vennekretser. Det ble lovet u-svinger og overraskelser, men underveis var det snarere som om jeg kunne trampe ned en tungt opptråkket sti. Her var det få overraskelser, men en desto sterkere følelse av å ha vært her før.

«The Undoing» er på mange måter forbløffende lik «Big Little Lies», også en stjernespekket krim sendt ut i verden av HBO. Begge seriene har vært store suksesser, primært blant kvinnelige seere. De to historiene foregår på hver sin amerikanske kyst og er basert på romaner av forskjellige forfattere, men i begge tilfeller er serieversjonen skapt av tv-veteran David E. Kelley, som også sto bak «Ally McBeal» på nittitallet, og frontet av Nicole Kidman. Begge seriene tilbyr en smugtitt inn i et obskønt velstående miljø, der tilskueren kan himle med øynene over hvor bortskjemte de rike damene i hovedrollene er, og samtidig hige etter å eie kåpene deres.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer