KOMMENTARER

SAS-streiken

Oppfører seg som bøller

«Vilje til å bli enige» du liksom.

RASER: SAS-sjef Anko van der Werff var rasende da han møtte journalistene etter forhandlingene med pilotene falt sammen. Foto: Chirs Anderson / TT News Agency / AFP / Sweden OUT / NTB
RASER: SAS-sjef Anko van der Werff var rasende da han møtte journalistene etter forhandlingene med pilotene falt sammen. Foto: Chirs Anderson / TT News Agency / AFP / Sweden OUT / NTB Vis mer
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

«Så lenge partene sitter sammen, viser det en reell vilje til å bli enige» var budskapet fra en rekke eksperter og forståsegpåere om de vanskelige forhandlingene mellom SAS-ledelsen og pilotene.

Det var åpenbart feil. I går brøt forhandlingene sammen, og over 900 piloter går ut i streik. Det var liten reell vilje til å bli enige. I hvert fall fra ledelsens side.

Nå rammes tusenvis av nordmenn av kansellerte flyginger og ødelagte ferieplaner. Dersom flyet ditt er kansellert, har du ikke mange attråverdige alternativer.

Enten må du ut med kanskje titusenvis av kroner for å booke familien din på et annet fly, eller så kan du ende opp med å kjøre dagevis med tog, buss eller bil for å komme dit du skal. Det er klart folk er oppgitte.

SAS-STREIK: Hotellkonge Petter Stordalen sier han synes det er ufattelig leit at ting har blitt som de har blitt i SAS. Video: Expressen. Reporter: Daniel Ingmo Vis mer

Ikke skyld på pilotene. Det kan sikkert være uforståelig for mange hvorfor pilotene, som tross alt tjener ganske godt, skal «ramme» ferien vår med streik. SAS-ledelsen har i hvert fall all interesse av å framstille dem slik, som grådige piloter som ikke skjønner selskapets og passasjerenes beste.

– Avgjørelsen om å gå ut i streik viser en sjokkerende liten forståelse for den kritiske situasjonen som SAS befinner seg i, sa SAS-direktør Anko van der Werff. Han har en årslønn på 12,5 millioner kroner. Bare nevner det.

Alt tyder på at pilotene har vist reell forhandlingsvilje, og har gått med på betydelige besparelser for SAS. Men hver gang forhandlingene beveget seg framover, kom ledelsen med nye krav, rapporteres det om.

SAS-STREIKEN: Konsernsjef i SAS, Anko van der Werff avviser pilotens påstander overfor Børsen, og mener at SAS Forward skal bli velykket i en pressekonferanse 5. juli etter at streiken begynte mandag 4. juli. Vis mer

Det finnes selvsagt en tålegrense for arbeidstakere. Det skal det virkelig gjøre. Når ledelsen vil ha et lønnskutt på 30 prosent og attpåtil omorganiserer selskapet slik at mange piloter får dårligere rettigheter, er det rart at man bruker det helt lovlige og legitime virkemiddelet streik?

Det er en ganske klassisk interessekonflikt vi er vitne til i den pågående SAS-streiken. SAS-ledelsen vil ikke gi arbeidstakerne makta til å stille krav samlet under samme tariffavtale, men bruker en «splitt og hersk»-strategi ved å dele pilotene inn i forskjellige underselskaper, med forskjellige lønns- og arbeidsvilkår.

Pilotene vil på sin side ha bedre rettigheter og arbeidsvilkår. De mener SAS forsøker å organisere seg ut av arbeidsgiveransvaret.

BLIR MINDRE: Flyanalytiker i Winair tror dette blir konsekvensene dersom SAS kommer seg gjennom konkursbeskyttelsen. Video: Dagbladet TV. Programleder: Håvard T-L Knutsen. Vis mer

SAS, på den andre siden, er i dyp økonomisk krise. Færre forretningsreiser og nå fly på bakken gjennom sommerferien kan være starten på slutten for selskapet. De vil ha fleksibilitet og evne til omstilling. Derfor har de nektet å imøtekomme pilotenes krav.

Men SAS-ledelsen oppfører seg som bøller. Det var en tydelig rasende SAS-direktør som møtte pressen i går og la skylden over på pilotene. Når han gjør det på denne måten, er veien tilbake til forhandlingsbordet lang.

Denne streiken kommer på et dårlig tidspunkt for SAS. De er desperat etter investorer, men få vil eie et konkursbo som ikke klarer å komme til enighet med egne ansatte.

Det største håpet er kanskje at de skandinaviske statene skal spytte inn mer penger dersom selskapet ikke klarer å skaffe seg nok privat kapital på egen hånd. Da SAS ble opprettet i 1946 var det heleid av den norske, danske og svenske staten. Siden har Norge solgt seg helt ut, og det skal vi takke for.

Mange har gode grunner til å være sinte for at ferieplanene ryker, men rett sinnet riktig sted: mot SAS-ledelsen, ikke pilotene.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer