Jeg elsker norsk natur. At landet gir like muligheter til alle i form av gratis skolegang og gratis helsevesen. Jeg liker Kongen og verdsetter at kunst og kultur støttes av staten. Det kjennetegner et sunt samfunn. Men aldri før nå har jeg virkelig kjent på hvor klaustrofobisk «typisk norsk» får meg til å føle.
Jobben gjennom ti år som komponist for figurteatret Plexus Polaire har gjort at Frankrike har vært et hyppig besøkt land for arbeidsreiser. Både samboeren min og jeg har reist dit nesten én gang i måneden siden oktober i fjor i forbindelse med forestillinger.
Arbeidssituasjonen har så klart blitt tilpasset pandemien. Vi skriver under på en sanitærprotokoll der vi sier vi alltid skal gå med munnbind, holde avstand, vaske hendene, forteller hvor vi skal bo – alle detaljer om oppholdet og så videre. Deretter et utall tester og avklaringer om karantene.
Vi har møtt ulike reaksjoner på situasjonen vi befinner oss i. Som også har vært det eneste betalte arbeidet under pandemien. På et tidspunkt var det så ille at jeg ikke kunne si at vi reiste til Frankrike. Jeg turte ikke si det til moren min engang.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger