På 80-tallet kjørte det bare 20.000 biler gjennom E6 Oslo Øst, i dag er det 75.000 biler og 10- 12.000 lastebiler.
Det sier seg selv at dette ikke gir verken trygge skoleveier eller god luftkvalitet. Støy og bråk preger Manglerudområdet og Høyre er glad for at beboerne gir tydelig beskjed om at de har fått nok. De ønsker en tunnel for trafikken. Det gjør Høyre også, og regjeringen står klar til å bygge.
Høyre har i lang tid vært en pådriver for å flytte forurensende biltrafikk, både i form av luft og støy, under bakken. Nettopp for å gjøre større deler av Oslo til hyggelige boområder. Det hadde ikke vært like bra å bo på Vålerenga om det ikke var for Vålerengatunnelen, Ekeberg for Ekebergtunnelen, Oslo sentrum hadde ikke vært det samme om man ikke hadde flyttet trafikken som dundret over Rådhusplassen, under bakken og gjennom Operatunnelen.
Disse prosjektene har gjort Oslo både triveligere, åpnere og grønnere. Nå er det også på tide at befolkningen langs E6 får den gleden som fram til nå har gjort Oslo til Oslo: Sin egen miljøtunnel.
Prosjektet er et områdeløft: E6 i tunnel fra Abildsø til Alnabru, oppgradering av E6 fra Klemetsrud med eget tungtrafikkfelt og ekspress-sykkelvei. Det vil være med på å redusere støy og støvbelastningen for alle som bor i nærheten av E6.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger