DEBATT

Manglerudtunnelen

Oslo Ap svikter østkanten!

Arbeiderpartiet må få bakkekontakten tilbake med byen, og befolkningen i øst. Her fortjener man også trygge skoleveier, forsvarlig luftkvalitet og mindre støy. Det er på høy tid å realisere Manglerudtunnelen.

PROPP: E6 gjennom Manglerud er en stor flaksehals for kollektivtransporten. Strekningen er den største transportåra fra Europa til Norge, og vi trenger forbedringer i kapasiteten og for kollektivtransporten, skriver innsenderne. Foto: Fredrik Hagen / NTB
PROPP: E6 gjennom Manglerud er en stor flaksehals for kollektivtransporten. Strekningen er den største transportåra fra Europa til Norge, og vi trenger forbedringer i kapasiteten og for kollektivtransporten, skriver innsenderne. Foto: Fredrik Hagen / NTB Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Stefan Heggelund
Stefan Heggelund Vis mer
Nicolai Øyen Langfeldt
Nicolai Øyen Langfeldt Vis mer

På 80-tallet kjørte det bare 20.000 biler gjennom E6 Oslo Øst, i dag er det 75.000 biler og 10- 12.000 lastebiler.

Det sier seg selv at dette ikke gir verken trygge skoleveier eller god luftkvalitet. Støy og bråk preger Manglerudområdet og Høyre er glad for at beboerne gir tydelig beskjed om at de har fått nok. De ønsker en tunnel for trafikken. Det gjør Høyre også, og regjeringen står klar til å bygge.

Høyre har i lang tid vært en pådriver for å flytte forurensende biltrafikk, både i form av luft og støy, under bakken. Nettopp for å gjøre større deler av Oslo til hyggelige boområder. Det hadde ikke vært like bra å bo på Vålerenga om det ikke var for Vålerengatunnelen, Ekeberg for Ekebergtunnelen, Oslo sentrum hadde ikke vært det samme om man ikke hadde flyttet trafikken som dundret over Rådhusplassen, under bakken og gjennom Operatunnelen.

Disse prosjektene har gjort Oslo både triveligere, åpnere og grønnere. Nå er det også på tide at befolkningen langs E6 får den gleden som fram til nå har gjort Oslo til Oslo: Sin egen miljøtunnel.

Prosjektet er et områdeløft: E6 i tunnel fra Abildsø til Alnabru, oppgradering av E6 fra Klemetsrud med eget tungtrafikkfelt og ekspress-sykkelvei. Det vil være med på å redusere støy og støvbelastningen for alle som bor i nærheten av E6.

Dessverre er det ikke sikkert den realiseres. Proppen til prosjektet står ikke hos oss, men hos byrådet i Oslo, som vil sette på alle bremser. Det er verken forsvarlig eller fornuftig.

En ny Manglerudtunnel vil ta den enorme trafikken under bakken, og sørge for et helt nytt liv i området. Grønne lunger, ny byutvikling og trygge skolemiljøer vil bli den nye hverdagen.

Veien er i dag en stor flaksehals for kollektivtransporten i hele byen, og nye bussfelt vil lette på trykket. Denne strekningen er den største transportåra fra Europa til Norge, og vi trenger gode forbedringer i kapasiteten og for kollektivtransporten.

FORTVILER: Politiet fortviler over elbilistenes forhold til kollektivfeltet. På en time kunne de skrevet forelegg for nesten en million kroner på Manglerud i Oslo,. Video: Nicolai Delebekk Vis mer

Arbeiderparti-byrådet i Oslo står i stampe. Håpet nå er å finne gode løsninger sammen med Arbeiderpartiet på Stortinget. Det klarte vi på E-18 vest for Oslo, nå mener vi klinkende klart at det er Manglerud sin tur. Asker og Bærum hadde også en Europavei gjennom et nabolag. Der fant vi sammen. Det har vi håp om å klare her også. Nå er det Oslo øst sin tur!

Beboerne på Lambertseter, Brattlikollen, Abildsø, Manglerud, Høyenhall, Bryn, Teisen og Alnabru fortjener forsvarlig luft, trygge skoleveier og mindre støy. Når Oslo Arbeiderparti svikter østkanten, håper vi partiet på Stortinget er med oss og gir Manglerud og hele Oslo Øst det løftet de fortjener.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer