I fjor kom en liten sjokkbeskjed for oss som jobber med å gjøre Oslo utslippsfritt: klimautslippene fra byens anleggsplasser hadde blitt beregnet feil, og var, ifølge den nye regnemetoden, tre ganger høyere enn tidligere antatt.
De gode nyhetene er at dette er et problem Oslo kommune allerede hadde satt inn en betydelig innsats for å løse. Det tidligere borgerlige byrådet hadde satt i gang arbeidet med å gjøre anleggsplassene fossilfrie, ved å bytte fra fossil diesel til biodiesel på kommunens egne anleggsplasser. Dette mente MDG og det nye byrådet ikke var godt nok, så vi satte krav til helt utslippsfrie anleggsplasser. Dermed ble Oslo en pioner i utviklingen av elektriske gravemaskiner, lastebiler og andre tunge maskiner. Delegasjoner fra storbyer i hele verden har besøkt Oslo for å la seg inspirere.
De dårlige nyhetene er at anleggsvirksomheten i Oslo er omfattende, og at bare om lag 20 prosent er kommunale. Resten drives enten privat eller av staten. Derfor var det åpenbart for Oslos byråd hva som måtte gjøres i møte med økte utslippstall: kommunen må stille krav til alle anleggsplasser i byen, uansett hvem som drifter den.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger