LEDER

På overtid

Elsparkesyklene burde vært regulert for lengst.

DØDSULYKKER: Manglende regulering har gjort bruken til et problem, sparkesyklene plasseres tilfeldig rundt i byen og uvettig bruk har gitt et stort antall ulykker med ulikt skadeomfang.
DØDSULYKKER: Manglende regulering har gjort bruken til et problem, sparkesyklene plasseres tilfeldig rundt i byen og uvettig bruk har gitt et stort antall ulykker med ulikt skadeomfang. Vis mer
Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.
Publisert

Endelig har Statens vegvesen kommet med forslag til nye regler for elsparkesykler. Neste år kan det bli forbudt å kjøre i fylla, påbudt med hjelm og kommunene kan lage regler for hvor og hvordan sparkesyklene kan parkeres. Vegvesenets forslag sendes nå på høring, etaten har laget en smørbrødliste med tiltak og tenker ikke at alle skal innføres. Men de ser for seg en ny type regulering, slik at små elektriske kjøretøy ikke lenger skal klassifiseres som sykkel, men som en ny klasse motorvogn. De foreslår 12 års aldersgrense, forbud mot flere personer på samme elsparkesykkel og mulighet til å ilegge parkeringsgebyr for dem som setter kjøretøyene andre steder enn der kommunene legger til rette for det. De nye reglene kan innføres som forskrifter til våren. Det er langt på overtid.

Av alle Fremskrittspartiets underlige prioriteringer i regjering, var iveren etter ståhjulingen Segway noe av det rareste. De ble aldri noen suksess og i dag er produksjonen nedlagt. Da samme parti sto i bresjen for å innføre elsparkesykler i 2018, kom derimot suksessen momentant. Elektriske sparkesykler er et hendig framkomstmiddel i by og ble raskt omfavnet av befolkningen. Stor konkurranse førte imidlertid til en overetablering, som har gitt byene et enormt antall ulike elsparkesykler å velge mellom. Manglende regulering har gjort bruken til et problem, sparkesyklene plasseres tilfeldig rundt i byen og uvettig bruk har gitt et stort antall ulykker med ulikt skadeomfang.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer