DEBATT

Parkeringsplasser i Oslo

Parkering er for billig!

Hvorfor skal det være mye billigere å sette fra seg en tom bil enn å produsere kultur, selge mat og drikke eller selge varer? Tomme biler bidrar tross alt mye mindre til bylivet.

IKKE BILLIG: Også i Oslo tar tusenvis av parkeringsplasser opp plass som kunne vært gitt til busser, syklister, fotgjengere, grøntarealer eller uteservering, skriver innsenderen. Foto: Berit Roald / NTB
IKKE BILLIG: Også i Oslo tar tusenvis av parkeringsplasser opp plass som kunne vært gitt til busser, syklister, fotgjengere, grøntarealer eller uteservering, skriver innsenderen. Foto: Berit Roald / NTB Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Byrådet i Oslo har fått reaksjoner på at vi ønsker å øke prisene på parkering i byen i årets budsjett. Det er få ting som er like verdifullt og et knapphetsgode, som plassen i en tett by. Fellesarealene må fordeles rettferdig og fornuftig, akkurat som penger i et budsjett. Likevel har vi fått en voldsom skjevfordeling i løpet av de siste tiåra.

Etter bilismens inntog, har det blitt tatt for gitt at retten til å sette fra seg en tom bil, trumfer de fleste andre hensyn. Det er grunnen til at byer over hele verden nå er i ferd med å rydde plass. I Paris skal nå nærmere halvparten av byens 140.000 gateparkeringsplasser fjernes.

Også i Oslo tar tusenvis av parkeringsplasser opp plass som kunne vært gitt til busser, syklister, fotgjengere, grøntarealer eller uteservering. I mange gater er det ikke et spørsmål om både - og, men enten - eller. Kampen om plassen har i mange tiår blitt vunnet av bilen. Nå setter vi framkommelighet for buss, trikk, utrykningskjøretøy, gående og syklende først.

Sirin Stav
Sirin Stav Vis mer

Det betyr at flere osloborgere får bedre plass, mindre trafikk og tryggere gater å ferdes i. Det er særlig viktig for de yngste, på vei til barnehage eller skole. Derfor mener vi i MDG at gateparkering fortsatt er for billig. Med byrådets forslag til økning, vil en beboerparkeringsplass for fossilbil koste 5400 kroner i året, eller 450 kroner i måneden. I Trondheim er prisen høyere enn det byrådet i Oslo nå foreslår: 510 i måneden for første bil, og hele 957 kroner for bil nummer to. I Stockholm koster beboerparkering 1100 svenske kroner i måneden.

Forskjellene blir enda tydeligere hvis vi sammenlikner med hva det koster å leie offentlig areal til andre formål enn å parkere biler. Om du leier plass til å spille inn film på Sagene betaler du 1500 kroner i måneden for den samme plassen en bil tar. Uteserveringen på Grünerløkka betaler over 7400. Selv en butikk på Frogner må ut med 4500 kroner om de vil ha arealet av en parkeringsplass foran butikken for å stille ut varer.

Hvorfor skal det være mye billigere å sette fra seg en tom bil enn å produsere kultur, selge mat og drikke eller selge varer? Tomme biler bidrar tross alt mye mindre til bylivet.

Parkering på kommunal grunn er også langt under prisene på private parkeringsanlegg. Denne prisforskjellen viser at dagens parkeringssatser i praksis er en kommunal subsidiering av bilbruk i byen.

Å begrense bilparkering er et godt grep for å redusere bilbruken i byen. Men det er også et godt grep for å gjøre byen bedre forberedt på klimaendringer. Vi vil trenge mye mer av gategrunnen til fellesskapet i åra framover. Ikke bare for å anlegge bredere fortau, sykkelveier og kollektivfelt, men også til å håndtere ekstremvær og flom.

Vi opplever allerede at byens rør fylles opp ved store nedbørsmengder. Forurenset vann flyter opp i kjellere og gater. Det er ikke nok å bare utvide rørene, vi må bygge mange flere grønne gater, med trær og regnbed hvor vannet bremses og fordrøyes naturlig – før det når rørene.

Det er et tverrpolitisk mål å fremme kollektiv, sykkel og gange, på bekostning av økt biltrafikk. Er det da rimelig at en måned med parkering på offentlig grunn skal være billigere enn f.eks. månedskort på kollektivtrafikken som i dag koster 770 kr? Prisen for elbilister er bare 50 kroner i måneden i dag. Det tilsvarer en to-soners enkeltbillett på bussen. Selv med byrådets foreslåtte økning av parkeringsavgiftene, er prisen for å parkere en elbil på beboerparkering bare noen kroner høyere enn to enkeltbilletter i sone 1 på bussen.

Byrådet har styrket kollektivtilbudet betydelig siden vi overtok i 2015. Flere avganger på buss, båt og bane og kilometer på kilometer med røde sykkelveier er rullet ut hvert eneste år. Vi er også i gang med å erstatte slitne trikkeskinner og støyende dieselbusser med nye, stillegående og utslippsfrie trikker og elbusser. Sammen med satsingen på bilfrie gater og hjertesoner rundt skolene blir Oslo både tryggere, triveligere og grønnere. Vi er utålmodige etter å snu årtier med bilbasert byutvikling i Oslo.

Restriksjoner på parkering er et av de mest effektive virkemidlene vi har for å redusere biltrafikken og samtidig øke tryggheten og trivselen i gatene. Vi må gjøre noe både med antall parkeringsplasser, hvor de er plassert og hva de koster. Derfor kommer vi til å fortsette å jobbe for færre parkeringsplasser og mer plass til kollektiv, sykkel og gange og liv i byen.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer