DEBATT

«Sex i Bibelen»

«Pervoprest og klovn»

Det er deprimerende å registrere at man fremdeles, i 2020, diskuterer om det er synd eller ikke å ha sex før ekteskapet. Og at prester fremdeles blir spurt om samlivsspørsmål ved ansettelse mange steder i landet vårt.

HYLLEST TIL SEKSUALITETEN: At mange i kirken anno 2020 fremdeles har et anstrengt og angstfylt forhold til sex og seksualitet, viser at min ti år gamle bok fremdeles er aktuell, skriver Einar Gelius, her fra presentasjonen av boka i november 2010. Foto: Berit Roald / NTB .
HYLLEST TIL SEKSUALITETEN: At mange i kirken anno 2020 fremdeles har et anstrengt og angstfylt forhold til sex og seksualitet, viser at min ti år gamle bok fremdeles er aktuell, skriver Einar Gelius, her fra presentasjonen av boka i november 2010. Foto: Berit Roald / NTB . Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

I disse dager er det ti år siden jeg ga ut boka «Sex i Bibelen». Utgivelsen førte til at jeg ble presset til å slutte i Vålerenga kirke – og etter seksten års tjeneste måtte jeg forlate både prestegården og jobben som prest. Det var selvsagt med stor sorg jeg forlot menigheten min og alle de flotte menneskene på Vålerenga. I ettertid er det fremdeles vanskelig å forstå at en liten bok kunne forårsake så mye oppstyr og oppmerksomhet.

I ukene som gikk etter utgivelsen av boka i oktober 2010, ble jeg kalt både pervoprest, mannssjåvinist, klovn, bajas og kåt.

I dag – ti år etter bokutgivelsen – undrer jeg på hva som hadde skjedd hvis jeg hadde gitt ut boka i 2020? Ville det vært like mye oppstyr og bråk? Ville kirken ha reagert med samme fordømmelse og eksklusjon? Og ville media ha kalt meg både pervoprest og klovn?

Da jeg skrev «Sex i Bibelen» i 2010 var det som en hyllest til den gode seksualiteten, slik den også kommer til uttrykk i Bibelen. Med boka ønsket jeg å frigjøre mennesker fra skylden og skammen knyttet til deres seksualitet som kirken har påført dem.

Dessverre har kirken fra første stund inntatt en moraliserende holdning til seksualitet, selv om det ikke finnes noe bibelsk grunnlag for å gjøre det. Til tider har man fått inntrykk av at det bare har vært oppførsel relatert til seksualitet som har stått på kirkens etiske agenda. Seksualdriften, som en viktig del av menneskelivet, har blitt usynliggjort i mange kristne miljøer.

Mitt prosjekt var å frigjøre sexen fra kirkens klamme grep ved å ta et oppgjør med kirkens teologi. Det handlet blant annet om å problematisere kirkens forståelse av ordet synd – og frigjøre menneskene fra skamfølelsen kirken har påført dem.

I tillegg ønsket jeg å ta et oppgjør med dem som med Bibelen i hånd, har begått overgrep mot sine medmennesker og et oppgjør med all destruktiv seksualitet. Dessuten var det – og er det fremdeles – viktig å problematisere kirkens ensidige samlivs- og seksualetikk.

Det er derfor ganske deprimerende å registrere at man fremdeles – i 2020 – diskuterer om det er synd eller ikke å ha sex før ekteskapet og at prester fremdeles blir spurt om samlivsspørsmål og samlivsform ved ansettelse mange steder i landet vårt.

Kirkens syndsbegrep, der seksualitet ofte står i fokus, fører dessverre til at mange mennesker også i dag føler skam over sin egen seksualitet, og får dermed ødelagt sine seksuelle opplevelser. Også i dag er det viktig å si: Uansett hva dine seksuelle preferanser er; la aldri noen få lov til å projisere sin egen skam over på deg!

Også i dag trenger vi en sexteologi som har sitt utgangspunkt i selve skapelsen. Vi må lete fram de tekstene i Bibelens skattkiste som flommer over av frodighet, kåtskap og lyst! Det kan virke som kirken er litt beskjemmet over disse tekstene, siden vi så sjelden hører om dem.

Min danske kollega, Johannes Møllehave, sier at det å lukke til og være taus om sin seksualitet ikke fører noe godt med seg. Møllehave sier at det tillukkede og tause har noe demonisk over seg, mens den glade åpner seg.

Med boka «Sex i Bibelen» ønsket jeg å ta et oppgjør med kirkens langvarige seksualfiendtlighet og de krefter i kristne sammenhenger som fremdeles ser på sex med skam og skyld. I stedet ønsket jeg å åpne bibeltekstene, tekster hvor sterk erotisk utforskning blir bifalt, ja, til og med oppmuntret. Det er tekster som åpent og ærlig forteller om våre drifter og lyster. Deilig og forførende tekster som blir stående uten at handlingene de beskriver, blir fordømt.

At mange i kirken anno 2020 fremdeles har et anstrengt og angstfylt forhold til sex og seksualitet, viser at min ti år gamle bok fremdeles er aktuell.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer