DEBATT

Oslo-skolen

Pilene peker nedover!

Det som skjer i Oslo nå, har allerede innvirkning på elevenes læring. Tallene er klare, og prediksjonene fremover levner lite håp om at dette bare er et blaff.

OSLOSKOLEN: Det er vanskelig å tyde de siste utspillene fra utdanningsdirektør Marte Gerhardsen og Inga Marte Thorkildsen, byråd i Oslo (bildet), på annen måte enn at de er i ferd med å omskape Osloskolen og skolelederrollen, skriver innsenderen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
OSLOSKOLEN: Det er vanskelig å tyde de siste utspillene fra utdanningsdirektør Marte Gerhardsen og Inga Marte Thorkildsen, byråd i Oslo (bildet), på annen måte enn at de er i ferd med å omskape Osloskolen og skolelederrollen, skriver innsenderen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Samtidig som rektorer har ropt varsko om utviklingen i Osloskolen, har politisk ledelse forsøkt å forsikre om at alt er vel. Det tallene forteller, er likevel en annen historie.

Skolebyråd Inga Marte Thorkildsen har uttalt i Aftenposten at ambisjonen for Osloskolen ikke kun skal handle om « … en snever definisjon av måloppnåelse i noen fag. Vi ønsker å dyrke frem elevenes talenter og ferdigheter i en rekke ulike fag og tar skolens brede mandat på alvor».

Ved å utvide ambisjonen til å omfatte nærmest alt i skolen, er det lett å glemme hva som har gjort Osloskolen så god til å løfte elevene inn i høyere utdanning og ut i arbeidslivet: det sterke trykket på grunnleggende ferdigheter som er forutsetningen for det videre læringsarbeidet for den enkelte elev.

Studien «14 år etter avsluttet ungdomsskole – slik gikk det» konkluderer med at grunnskolen må intensivere arbeidet med å løfte elever som har et svakt faglig grunnlag. Det er bare slik flere kan bli i stand til å møte de vanskeligste kravene i videregående skole, ifølge rapporten.

Studien slår også fast at den viktigste faktoren for hvordan det går videre i livet etter grunnskolen, sammen med foreldrenes utdanningsnivå, er elevenes ungdomsskolekarakterer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer