Prisen på et kakestykke

Schibsted har lenge meldt at de gjerne kan tenke seg å selge sin andel i TV2. Årsaken er enkel: De eier så lite at de ikke syns de får nok strategisk innflytelse. Samtidig er det forbudt for dem å kjøpe mer.

  • Derfor har Schibsted gått ut og tilbudt sine aksjer i TV2 til salgs. De har vært en god investering: Schibsted har til sammen investert 180 millioner i TV2. Nå kan de selge sin andel for la oss si et sted mellom 900 millioner og 1,2 milliarder. Den milliarden de kan få i gevinst utgjør nærmere 10 prosent av verdien av Schibsted på børs i dag.
  • Dette betyr ikke at Schibsted er på vei ut av TV. Men i tillegg til at Schibsted helst vil ha styringsmakt (les: dominerende aksjepost) i de selskapene de er tungt inne i, vurderer de muligens at det i framtida ligger mer penger i program- og konseptproduksjon enn i det å eie TV-kanaler. «Big Brother»-effekten er en pekepinn; programkonseptet har slått så igjennom at det har usynliggjort TVNorge. Det er TVNorge som har blitt «Big Brother»-kanalen, i stedet for at «Big Brother» er TVNorges program. Og hvem produserer «Big Brother»? Et datterselskap av Schibsted.
  • Flerplattformskonsepter som «Big Brother», med telefon, Internett og TV, vil kunne klare å trekke seerne med seg til en ny kanal dersom «Big Brother» flytter. TVNorge har ikke makten, de er bare postbudet.
  • Så hvem skal kjøpe TV2? Telenor har råd, men la ikke inn noe bud innen oppgitt frist. Telenor eier allerede så mye at Tormod Hermansen knapt kan spise matpakka si alene uten å være inside eller inhabil. Hermansen kontrollerer allerede 29 prosent av A-pressen, som igjen eier 33 prosent av TV2. I tillegg forhandler Telenor fortsatt med TV2 og NRK om å gå sammen om framtidas distribusjon av programmer. De diskusjonene blir neppe enklere dersom TV2 dukker opp på nok en side av bordet.
  • Utenlandske medieselskap som TV4 og Kinnevik-gruppens MTG ble i går nevnt som mulige kjøpere. Men skulle TV2 selges dyrest mulig, var kjøpelysten større i fjor. Og 33 prosent er et litt for smalt kakestykke til å få god pris. Spør bare TV2 selv om det, de sitter med umulige 49,6 prosent av TVNorge.
  • Dagens eiersits har på mange måter vært ideell for et uavhengig og redaksjonelt styrt TV2. Flere jevnstore eiere har gjort at ingen har kunnet bestemme alene. Dersom Schibsted hadde sittet med sin ønskede dominerende aksjepost, hadde de for eksempel kunnet trumfe igjennom sitt «Big Brother»-show på TV2 i stedet for på TVNorge. At tv-selskaper er norskeide er dessverre på ingen måte noen garanti for verken kvalitet eller redaksjonell uavhengighet.
Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.