LEDER

Salget av Bergen engines:

Regjeringen har sovet i timen

Regjeringen har vist seg fra en usedvanlig sløv side i forbindelse med salget av Bergen Engines til russiske oligarker.

MØTTE PRESSEN: Justis- og beredskapsminister Monica Mæland og forsvarsminister Frank Bakke-Jensen møtte tirsdag pressen i forbindelse med at NSM har varslet Rolls Royce om at salget av Bergen Engines vurderes stanset. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
MØTTE PRESSEN: Justis- og beredskapsminister Monica Mæland og forsvarsminister Frank Bakke-Jensen møtte tirsdag pressen i forbindelse med at NSM har varslet Rolls Royce om at salget av Bergen Engines vurderes stanset. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.
Publisert
Sist oppdatert

Regjeringen varslet tirsdag morgen at Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) vurderer å stanse salget av Bergen Engines til det russisk-kontrollerte selskapet TMH International. Selgeren, Rolls-Royce, har dermed satt salget på pause i påvente av NSMs vurderinger.

Myndighetenes håndtering av denne saken framstår svært merkelig. 4. februar ble det kjent at fabrikken på Hordvikneset nord for Bergen skulle få ny eier. To uker seinere kunne Bergens Tidende melde at to russiske oligarker er dominerende på eiersiden i TMH International. Bergen engines har levert motorer til en rekke norske kystvaktskip, med flere i bestilling. I tillegg har de levert motorer til skipet Marjata, som er et sentralt verktøy for Forsvarets overvåkning av russisk aktivitet i nordområdene.

Regjeringen tok dette tilsynelatende med stor ro. Nærings- og fiskeridepartementet svarte på avsløringen fra Bergens Tidende med at Bergen Engines ikke var omfattet av sikkerhetsloven. De anså dette «som en avtale om salg mellom to kommersielle aktører, noe departementet ikke skal eller bør blande seg inn i».

Seinere har kritikken vært massiv, både fra ulike deler av Forsvaret og fra opposisjonen på Stortinget. I går kom det fram at Rolls-Royce allerede før jul i fjor tok direkte kontakt med Utenriksdepartementet. I et brev redegjorde de detaljert om konsekvensene av salget, inkludert de mulige russiske eierne. Selskapet argumenterte for at salget ikke ville være omfattet av sikkerhetsloven og ikke ville kreve godkjenning av norske myndigheter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer