DEBATT

Ladestasjoner:

Regjeringen må gi gass

Uten taktskifte i utbyggingen av ladestasjoner vil vi ha 140 elbiler per lader om få år. Det vil gjøre at køene vi i dag bare ser på utfartsdager blir hverdagskost.

HØY ANDEL: Vi har over 500 000 elbiler i Norge, og helelektriske biler utgjør 80 prosent av nybilsalget, skriver innsenderen. Foto: Gorm Kallestad / NTB
HØY ANDEL: Vi har over 500 000 elbiler i Norge, og helelektriske biler utgjør 80 prosent av nybilsalget, skriver innsenderen. Foto: Gorm Kallestad / NTB Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Regjeringen gir 100 millioner kroner til utbygging av 70 ladestasjoner. Vet de ikke at de med et enkelt grep kan få ladebransjen til å bygge 1000 nye ladestasjoner i året – uten at det koster en krone?

For to dager siden offentliggjorde Enova at de deler ut 100 millioner kroner i støtte til bygging av 58 hurtigladere og 11 normalladere for elbil. Midlene skal gå til utbygging i kommuner der det i dag ikke finnes hurtigladere.

- BANER VEI: Olav Chen, sjeføkonom i Storebrand, forteller hvordan rentehoppet i USA kan påvirke Norge. Video: Dagbladet TV. Reporter: Ralf Lofstad. Vis mer

Det er flott at regjeringen ønsker flere ladestasjoner, men disse midlene burde i stedet vært brukt på en måte som sikrer den massive utbyggingen av ladestasjoner som Norge trenger.

Vi har over 500 000 elbiler i Norge, og helelektriske biler utgjør 80 prosent av nybilsalget. Ved årsskiftet var det omtrent 114 elbiler per hurtiglader, året før var det 106. Allerede opplever bilistene køer og ventetider på utfartsdager. Uten takskifte i utbyggingen av ladestasjoner vil vi ha 140 elbiler per lader om få år. Det vil gjøre at køene vi i dag bare ser på utfartsdager blir hverdagskost.

Den virkelige utfordringen for utbyggingen av ladeinfrastruktur er at det er så lang ventetid på saksbehandling hos kommuner og nettselskap at vi bare får bygget halvparten så mange ladestasjoner som vi har kapasitet til.

Vi i Recharge kunne bygget 650 ladestasjoner i Norge i år, men på grunn av lang saksbehandlingstid hos kommuner og nettselskap så ender vi med å bygge omtrent halvparten. Hvis dette er gjeldende for resten av ladeselskapene, så er det snakk om over 1000 ekstra ladestasjoner som kunne vært bygget i år.

Det er ikke behov for subsidier eller økonomisk støtte for å få bygget ut ladestasjoner i høyere tempo. Alt som trengs er raskere saksbehandling. Myndighetene bør derfor opprette et hurtigspor hos kommuner og nettselskap for behandling av søknader om bygging av ladestasjoner.

Om det ikke kommer tiltak nå, så blir lange køer hverdagen for elbilister om få år. Det kan lett føre til at folk mister lysten på å kjøre elektrisk, og da ryker i så fall regjeringens mål om at det ikke skal selges bensin- og dieselbiler etter 2025.

Vi står klare til å gi gass – regjeringen må bare fjerne noen hinder i veien først.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer