DEBATT

Regjeringen sløser

Regjeringens reverseringsmani kaster milliarder ut av vinduet.

SLØSERI I VEIBYGGING: Målet til den nye regjeringen er mest mulig statlig kontroll, uavhengig av om kvaliteten blir bedre eller prisen øker, skriver innleggsforfatteren. Foto: Sveinung Berg Bentzrød
SLØSERI I VEIBYGGING: Målet til den nye regjeringen er mest mulig statlig kontroll, uavhengig av om kvaliteten blir bedre eller prisen øker, skriver innleggsforfatteren. Foto: Sveinung Berg Bentzrød Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Dyrere og dårligere veiutbygging blir resultatet, dersom Nye Veier trues med å legges ned. Konkurranse og omstrukturering av veisektoren har spart samfunnet for milliarder. På tross av at boliglånet blir dyrere, maten blir dyrere, klærne blir dyrere, begrenser regjeringen frivillig sitt eget økonomiske handlingsrom.

Trond Helleland. Foto: Torstein Bøe / NTB
Trond Helleland. Foto: Torstein Bøe / NTB Vis mer

De sier ifra seg effektiviseringsmilliarder som kunne blitt investert i ny, trygg og moderne infrastruktur. I stedet skaper de dyrere og dårligere løsninger. Først reversering av jernbanereformen, så mulig nedleggelse av Nye Veier. Nå må vi unngå overoppheting i økonomien og redusere risikoen for raskere og flere renteøkninger. I stedet for å reversere, må vi investere.

Målet til den nye regjeringen er ikke at det skal bygges flere kilometer med vei eller jernbane, eller at tilbudet skal bli bedre. Målet er mest mulig statlig kontroll, uavhengig av om kvaliteten blir bedre eller prisen øker. Det fungerer ikke å ha en politikk som ser mer på systemet enn resultatene. Denne logikken ble vist godt av Arbeiderpartiets ordfører i Trondheim, Rita Ottervik, da hun skulle rekommunalisere to av byens beste sykehjem og uttalte: «Det er fint at de eldre har det bra, men det er ikke poenget». Gevinsten av at flere aktører konkurrerer har aldri vært relevant for Arbeiderpartiet, selv ikke i Nye veiers tilfelle hvor det er konkurranse mellom statlige aktører. Arbeiderpartiet frykter rett og slett konkurranse i sin helhet.

En moderne infrastruktur er også en forutsetning for den teknologiske utviklingen mot et nullutslippssamfunn. Vi kan ikke se oss ideologisk blind på gammeldagse løsninger, hvor prosess er viktigere enn resultat. Nye Veier har redusert byggekostnadene på sine prosjekter med rundt 20 prosent. Det betyr mer penger til bedre og tryggere infrastruktur. Norge er også helt avhengig av en god infrastruktur for å knytte landet sammen, øke verdiskapningen og skape arbeidsplasser. Dette spesielt i distriktene hvor store deler av verdiskapningen skjer. Både varer og mennesker skal komme trygt og raskt fram.

Arbeiderpartiet kan ikke stikke hodet i sanden og reversere tilbake til utdaterte og gamle løsninger. Arbeiderpartiet vil helst stå ved det gamle, og tanken om konkurranse mellom ulike aktører er et stort «problem»

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer