DEBATT

Klima og samferdsel:

Regjeringen svinger pisken

Er den nye norske klimapolitikken å røske gulroten vekk fra folk?

REKORDSATSING: Norge må kutte 70 prosent av utslippene innen 2030 for å nå de internasjonale klimamålene. Klimakrisen krever rett og slett en rekordsatsing på kollektivtrafikken, skriver innsenderen. Her er klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap). Foto: Terje Pedersen / NTB
REKORDSATSING: Norge må kutte 70 prosent av utslippene innen 2030 for å nå de internasjonale klimamålene. Klimakrisen krever rett og slett en rekordsatsing på kollektivtrafikken, skriver innsenderen. Her er klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap). Foto: Terje Pedersen / NTB Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Busstopp fjernes, avganger reduseres og busslinjer kuttes i sin helhet. Vi står i en skjebnetid for kollektivtransporten. Er den nye norske klimapolitikken å røske gulroten vekk fra folk?

SAVNET: To personer er fremdeles savnet etter at et fly som tok av fra Bergen styrtet i havneområdene i den nederlandske byen Rotterdam søndag. Vis mer

Nylig la regjeringen fram forslag til revidert statsbudsjett. Dersom de får det som de vil, betyr det spikeren i kista for store deler av busstilbudet. Kollektivselskaper i hele Norge varsler massive kutt.

I Akershus melder Ruter at transporten i det store og hele vil bli overlatt til bilbruk og at «Kollektivtilbudet vil i ytterste fall bli å regne som et arbeids- og skoletilbud» på dagtid.

Ikke overraskende har to år med omfattende smittevernrestriksjoner, gjentatte nedstengninger og hyppig bruk av hjemmekontor ført til et stort tilbakeslag for kollektivtrafikken. Noe mer overraskende er hvor handlingslammet en stor andel av norske politikere ser ut til å være i møte med denne utfordringa.

Sverige tar flere kollektivselskaper folk tilbake på buss, tog og bane som aldri før. Tyskland har månedskort til 90 kroner på all kollektivtransport, mens i Norge lar de storstilte satsingene vente på seg, og nå er tiden snart ute.

Heller ikke i det opprinnelige statsbudsjettet som Arbeiderpartiet og Senterpartiet foreslo for et halvt år siden ville regjeringen ta grep for å redde kollektivtrafikken. Hadde det ikke vært for at Sosialistisk Venstreparti klarte å presse gjennom en redningspakke på 1,3 milliarder kroner, hadde vi allerede sett irreversible kutt i kollektivtrafikken.

Norge må kutte 70 prosent av utslippene innen 2030 for å nå de internasjonale klimamålene. Når nesten en tredel av utslippene våre kommer fra transport sier det seg selv at politikerne må sørge for at flere kan reise med buss og tog i åra som kommer. Klimakrisen krever rett og slett en rekordsatsing på kollektivtrafikken.

Mer penger til buss tog og ferje er ikke bare god klimapolitikk. Et bedre kollektivtilbud vil også gjøre hverdagen lettere for folk flest. Norge er et langstrakt land med store avstander, men de færreste av oss trenger å reise landet på tvers for å komme oss til jobb og skole.

Å bygge opp et kollektivtilbud som er godt nok til at store deler av befolkningen i landet kan reise effektivt og klimavennlig i hverdagen er på ingen måte en umulig oppgave.

Særlig viktig er busstilbudet for oss ungdom og andre som er avhengig av kollektivtrafikken i hverdagen. Et godt kollektivtilbud handler om at unge på Stord, i Ski og på Stovner skal ha muligheten til å dra på kino, reise på håndballtrening eller møte vennene sine.

Et tilbud nesten uten avganger utenfor arbeidstida vil ta vekk denne friheten, gjøre hverdagen vanskeligere for mange.

For SV handler et godt kollektivtilbud om både frihet, fordeling og klima. At bussen faktisk går når du skal fra A til Å er helt nødvendig for at folk skal velge å reise kollektivt.

Man kan spørre seg hva som egentlig er ambisjonene til Arbeiderpartiet og Senterpartiet i klima- og fordelingspolitikken når de ikke er villig til å ta helt nødvendige grep for å sikre at vi faktisk har en buss å gå til i framtida.

Å svinge pisken og røske gulroten ut av hendene våre er neppe løsningen.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer