DEBATT

Osloskolen

Ressurser, ikke lut

Å argumentere for at elever regulerer seg selv bare straffen er streng nok, er en påstand som i praksis legger hele skolens og kommunens ansvar over på eleven.

VOLD I SKOLEN: Kjerstin Owren, mobbeombud i Oslo, reagerer på Mehmet Kaan Inans (H), innlegg om vold i skolen. Hun mener det beste må være å spørre om hva som er galt i skolen når elever uttrykker mistilpassethet gjennom vold.
VOLD I SKOLEN: Kjerstin Owren, mobbeombud i Oslo, reagerer på Mehmet Kaan Inans (H), innlegg om vold i skolen. Hun mener det beste må være å spørre om hva som er galt i skolen når elever uttrykker mistilpassethet gjennom vold. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

I sitt innlegg 05.01 tar Mehmet Kaan Inan Høyres løsninger på voldsutfordringene i skolen i forsvar. Inan hevder at bortvisning – eller «sterkere lut» – er viktig for å vise elevene at uønsket atferd får alvorlige konsekvenser. Slik sikres et tryggere lærings- og arbeidsmiljø. Det er flere problematiske sider ved denne argumentasjonen, ikke minst fra et barnerettighetsperspektiv.

Mange av elevene som er involvert i alvorlige voldssaker er ikke ukjent med verken sterk lut eller straff og sanksjoner. Dette er elever som møter inngripende tiltak ofte, noen daglig, og mange fra svært ung alder. Det er blant de aller yngste barna, 6–12 år, det registreres flest hendelser. Flere av disse opplever å isoleres fra klassefellesskapet i kortere og lengre perioder, og mange følges opp av assistenter eller miljøarbeidere uten pedagogisk grunnutdanning.

Opplæringsloven, som ble endret med Høyre i regjering, slår ettertrykkelig fast at alle elever har rett til et skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Elever med lærevansker, atferdsutfordringer eller annen sårbarhet har en ekstra beskyttelse i lovverket, og kommunen har plikt til å sikre at loven følges og at ansatte har kjennskap til denne. Overordnet del til det nye læreplanverket, også innført med Høyre i regjering, stiller høye krav til skolens verdigrunnlag og positive elevsyn.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer