DEBATT

Riv ned reklameskjermene

Det pågår et våpenkappløp om vår oppmerksomhet. Vi må nå anstrenge oss for ikke å bli forstyrret.

AMERIKANSKE TILSTANDER: Folk er ganske hjelpesløs overfor storskjermene, her fra New York. Foto: Berit Roald / NTB
AMERIKANSKE TILSTANDER: Folk er ganske hjelpesløs overfor storskjermene, her fra New York. Foto: Berit Roald / NTB Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

De som er ute og reiser i sommer eller vandrer rundt i større byer vil bli utsatt for en stadig vanligere avledningsmanøver. Ikke fra lommetyver, men fra noe annet som vil stjele din oppmerksomhet. I kjølvannet av de små skjermene som har lagt beslag på våre lommer og hender brer nemlig nå langt større skjermer om seg på stasjoner, flyplasser, togkupeer, torg, og andre offentlige plasser. Der reklameplakater før regjerte saktmodig er skjermene på hugget med sine animerte budskap.

Det er et våpenkappløp om vår oppmerksomhet. Plakater blir tydeligvis for tregt overfor folk med nesa i mobilen. Med sin omskiftelighet er skjermene mer fengende - og fangende. Det har sine ulemper for den som vil forbli mentalt på frifot. Mens mobilen kan stappes i lomma, står den enkelte ganske hjelpesløs overfor storskjermene. Rådet om å «se en annen vei» er lite til hjelp når skjermene er på alle bauger og kanter, eller når man, ved å se bort, ikke får med seg slike vesentlig ting som når T-banen man venter på kommer.

Det har trolig vært fordelaktig i vår evolusjonshistorie at brå bevegelser i synsfeltet fanger oppmerksomhet. De kan skyldes farlige ting som kan treffe oss, eller nyttige ting vi vil fange (f.eks. et byttedyr). Et viktig poeng her er at vår oppmerksomhet tiltrekkes enten vi vil eller ei. Vi må ikke bestemme oss for å bli oppmerksomme på brå bevegelser. Vi må tvert imot anstrenge oss for ikke å bli forstyrret.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer