Rusk i TV2

  • Denne uka påpekte vi rusk i NRK1 etter at statskanalen viste en dokumentarfilm fra Tusenfryd, sponset av Tusenfryd. Nå avslører Dagens Næringsliv at TV2 skal sende en dokumentarfilm om innspillingen av den amerikanske filmen «Bridget Jones' Dagbok» som kanalen har fått gratis fra filmdistributøren. Distributøren, UPI, erkjenner at de sparer rundt 600000 kroner på å få plassert en gratis reklamefilm i TV2 i stedet for å bruke pengene på vanlig annonsering.
  • Praksisen er under alle omstendigheter mer enn tvilsom for seerne, som lures til å tro at reklamefilmen er en journalistisk uavhengig dokumentar. Dette er snikreklame forkledd som redaksjonelt stoff. Det er derfor beklagelig at programdirektør Nils Ketil Andresen ikke vil se at han bryter med et viktig prinsipp som er til for å styrke tiltroen til journalistikken i reklamekanalen.
Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.