DEBATT

Oslo og utslippskutt

Rydd i egne rekker, Rotevatn

Bare ett av fem byggeprosjekter i Oslo er kommunalt. Skal utslippene ned, må vi få lov til å stille skikkelige klimakrav til alle utbyggere. Det kan regjeringen ordne, hvis de vil, da.

STILL KRAV: Vi trenger at du rydder i egne rekker, Rotevatn, og stiller krav til null utslipp fra alle de statlige byggeprosjektene vi har i Oslo - slik vi allerede gjør, skriver finansbyråden i Oslo, Einar Wilhelmsen. Bilde fra anleggsarbeidet med nytt hovedbibliotek i Bjørvika i Oslo.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
STILL KRAV: Vi trenger at du rydder i egne rekker, Rotevatn, og stiller krav til null utslipp fra alle de statlige byggeprosjektene vi har i Oslo - slik vi allerede gjør, skriver finansbyråden i Oslo, Einar Wilhelmsen. Bilde fra anleggsarbeidet med nytt hovedbibliotek i Bjørvika i Oslo. Foto: Gorm Kallestad / NTB Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Einar Wilhelmsen
Einar Wilhelmsen Vis mer

Klima- og energiminister Sveinung Rotevatn kritiserer i en kronikk i september Oslo for å ikke klare å kutte utslipp, mens de fleste andre norske kommuner klarer det. Det stemmer ikke. I 2018, som er det siste året vi har statistikk for, gikk utslippene opp i 255 kommuner, og ned i bare 74.

Det er riktig at utslippene i Oslo totalt gikk opp fra 2017 til 2018. Samtidig ser vi at utslippene går ned i de sektorene der vi i Oslo kommune har virkemidler og kan stille krav selv. I sektorer der utslippene går opp, skyldes det enten at vi i kommunen ikke har mulighet for å gjennomføre tiltak selv, manglende statlig innsats eller mislykket politikk fra regjeringen.

En sentral grunn til at utslippene gikk opp i 2018, var Venstre og regjeringens iver etter palmeolje-biodrivstoff. På kort tid ble Norge storimportør av palmeolje, noe som høstet massiv kritikk. Dette førte til at det ble innført strengere krav til biodrivstoff, blant annet etter forslag fra MDG.

Kravene førte til at det i en overgangsfase ble solgt mindre biodrivstoff, og utslippene gikk dermed opp i den perioden. Dette påvirker utslippsstatistikken til alle kommuner der utslippene fra transport utgjør en stor andel, slik som Oslo.

I vår gjorde Miljødirektoratet om på hvordan de regner ut utslippsstatistikken for kommunene, helt tilbake til 2009. Det har spesielt fått konsekvenser for de store byene, hvor det nå antas at en større andel anleggsdiesel forbrennes enn man tidligere har regnet med.

For Oslo betyr det at utslippene nå er beregnet til å være høyere enn man tidligere har trodd, samtidig som utslipp fra anleggsdiesel nå markerer seg som en av våre største utslippskilder, som vi må gjøre noe med raskt.

Det er bra at vi får bedre utslippsstatistikk, slik at vi kan gjennomføre mest mulig målrettede klimatiltak. Men det blir feil når klimaministeren, som selv er ansvarlig for disse nye beregningene, bruker det som et påskudd for å angripe Oslos klimapolitikk.

Vi er allerede godt i gang med å redusere utslippene fra anleggsplasser i Oslo. Her ligger vi i tet i verden på å kreve utslippsfrie anleggsplasser på egne kommunale byggeprosjekter.

Skoler, sykehjem, barnehager og andre kommunale byggeprosjekter skal bygges uten fossilt drivstoff, og det har vi stilt som krav i flere år.

Men bare ett av fem byggeprosjekter i Oslo er kommunalt. Skal utslippene ned, må vi få lov til å stille skikkelige klimakrav til alle utbyggere. Det kan regjeringen ordne, hvis de vil, da. Og hvor er statens egne klima-ambisjoner? Vi trenger at du rydder i egne rekker, Rotevatn, og stiller krav til null utslipp fra alle de statlige byggeprosjektene vi har i Oslo - slik vi allerede gjør.

Veitrafikk er en av de største utslippskildene i Oslo. Samtidig som Rotevatn kritiserer kommunene for å ikke kutte nok, gjør regjeringen det enda billigere å kjøpe bensin- og dieselbiler. Det undergraver effekten av elbilpolitikken.

Det blir heller ikke lettere i framtida, når vi vet at regjeringen, med Venstre, har overkjørt Oslo for å bygge en ny motorvei inn til byen, noe som vil øke biltrafikken enda mer. Samtidig vil de ikke fullfinansiere et gryteklart CO2-renseanlegg på Oslos største utslippskilde: forbrenningsanlegget på Klemetsrud. Et prosjekt det blir svært tungt for Oslos skattebetalere å finansiere selv.

OVERRASKET: Herman Svendsen fikk se dette da han var på vei hjem i Oslo. Vis mer

Statistikken som viser hvor store utslippene er i kommunene, kommer med nesten to års forsinkelse fra statlige Miljødirektoratet. Derfor har vi bare statistikk som kan vise utviklingen i utslippene fram til 2018. Det er all grunn til å tro at utslippene har gått ned i 2019 og 2020.

I klimapolitikken skal vi sette inn tiltak der de trengs. Da er det bra at Miljødirektoratet nå har en enda riktigere utslippsstatistikk enn tidligere, slik at våre tiltak blir mer målrettet. Men det holder ikke å vite hvor utslippene er. Vi trenger verktøyene til å gjøre noe med dem. Så langt har regjeringen vist lite vilje til å hjelpe til med det. Det håper jeg endres etter valget om ett år.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer