LEDER

Dagbladet mener:

SAS-forbannelsen

Politikere har et avhengighetsproblem. De klarer ikke slutte å eie flyselskap.

IKKE GI NØDHJELP: Staten kan ikke være SAS' nødhjelp hver gang selskapet gjør det dårlig. Foto: Johan Nilsson / NTB
IKKE GI NØDHJELP: Staten kan ikke være SAS' nødhjelp hver gang selskapet gjør det dårlig. Foto: Johan Nilsson / NTB Vis mer
Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.
Publisert

Det er noen selskap det gir mening for staten å eie, men de fleste bør den holde seg langt unna. Flyselskap, for å nevne ett eksempel.

Etter staten solgte alle sine SAS-aksjer i 2018, så en æra ut til å være forbi. Da sto staten uten eierandeler i et flyselskap. Det skulle ikke vare.

LOCKOUT: Forbrukerrådet forteller at det er mer enn bare flybilletten som kan bli refundert. Video: Dagbladet TV. Programleder: Håvard T-L Knutsen. Vis mer

Under pandemien fikk både SAS, Norwegian og Widerøe lån som staten garanterte for. SAS er nå i dyp uføre, og det ser ikke ut til at de klarer å tilbakebetale de 1,5 milliardene de skylder skattebetalerne.

Nå ber de nok en gang om hjelp. Heldigvis er næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) enig at staten ikke skal drive flyselskap. I hvert fall foreløpig.

Han slår fast at det ikke er aktuelt for staten å gå inn med nye penger for å redde et kriserammet SAS. Det er gode nyheter, for det kommer det ikke mye godt ut av.

Han åpner derimot opp for at gjelden kan omgjøres til aksjer. Dermed vil staten nok en gang kunne bli eier av et flyselskap, slik den var før 2018.

Den gang solgte Solberg-regjeringen seg helt ut av flyselskapet etter å ha vært eier siden 1946. Det kom ikke uten protester. Dagens regjeringspartier, Arbeiderpartiet og Senterpartiet, var sterkt kritiske.

De mente den borgerlige regjeringen solgte seg ut av rent ideologiske hensyn, og at staten burde hatt en plan for hvordan SAS skulle utvikles videre.

– Det virker som regjeringen selger bare for å selge, uten at de har noen langsiktige planer for den videre utviklingen av selskapet, sa Ap's næringspolitiske talsperson, nå olje- og energiminister, Terje Aasland til NRK den gang.

Hans kollega, Geir Pollestad (Sp), fryktet at nedsalget bare var starten på en storstilt salgsmaraton, der regjeringen skulle selge ut «viktige strategiske selskaper til utenlandske aktører». Å kalle SAS for et viktig strategisk selskap er å dra det litt vel langt. Det er et kommersielt flyselskap som altfor ofte trenger statlig nødhjelp.

Under pandemien ville også en nesten samlet venstreside at staten skulle kjøpe SAS-aksjer igjen for å redde selskapet og sikre eierskap på norske hender.

Hvordan SAS nærmest har blitt en del av det norske eposet er uforståelig. Det bør behandles som et hvilket som helst annet selskap. Av og til går selskaper konkurs, og det er gode grunner til at staten ikke går inn og eier alle de selskapene som gjør det dårlig.

Vestre må holde det han lover. Staten kan ikke bli en langsiktig eier av et dårlig drevet flyselskap.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer