KOMMENTARER

SAS-sjefens logiske krasjlanding

SAS-sjefen forsøker å legge skylda på pilotene, men går seg vill i egne forklaringer. Syndebukken kan like gjerne bli ham selv.

FORDELER SKYLD: Selskapet har søkt om konkursbeskyttelse, med streiken som begrunnelse. Nå forsøker Anko van der Werff å legge skylda på pilotene for at prosessen kan havarere. (Photo by CHRIS ANDERSON / TT News Agency / AFP) / Sweden OUT
FORDELER SKYLD: Selskapet har søkt om konkursbeskyttelse, med streiken som begrunnelse. Nå forsøker Anko van der Werff å legge skylda på pilotene for at prosessen kan havarere. (Photo by CHRIS ANDERSON / TT News Agency / AFP) / Sweden OUT Vis mer
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert

Det spisser seg alvorlig til i konflikten mellom ledelsen og pilotene i SAS. I en streik blir det ofte ord mot ord, og en kamp om sannheten. Da gjelder det å holde orden på forklaringene sine.

SAS-sjef Anko van der Werff ser nå ut til å ha viklet seg inn en lei sirkelargumentasjon.

KRISE: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs analyserer signalene fra partene i SAS-streiken Vis mer

I torsdagens børsmelding fra selskapet uttaler van der Werff at:

«Streiken setter gjennomføringen av chapter 11-prosessen, og i ytterste fall selskapets overlevelse, på spill.»

Chapter 11-prosessen er betegnelsen på konkursbeskyttelsen i USA som SAS nylig fikk innvilget. Søknaden om denne konkursbeskyttelsen ble sendt dagen etter at streiken var et faktum.

Spørsmålet er da: Kan SAS-sjefen virkelig beskylde pilotene for å ødelegge en konkursbeskyttelsesprosess som selskapet selv tok initiativet til da streiken startet?

Det lukter i beste fall svidd av SAS-sjefens argumenter.

Konkursbeskyttelsen er blitt et sentralt element i SAS-streiken. Konkursbeskyttelsen gir nemlig selskapet store fordeler når det gjelder å få fortgang i innsparingsprogrammet SAS Forward, som van der Werff og ledelsen har jobbet med i lengre tid, og som synes avgjørende for å sikre selskapets framtid.

I en konkursbeskyttelsesprosess kan ikke kreditorer kreve eiendeler eller ta pant i selskapet. Dermed gir det SAS et langt større juridisk handlingsrom når de skal forhandle vilkår med kreditorer og andre i omstruktureringen av selskapet.

Pilot-foreningene mener at streiken er framprovosert av ledelsen, nettopp for å sikre seg muligheten til å søke konkursbeskyttelse.

Foreningene sa rett ut at de følte de var brukt som brikker i et spill.

Det er en alvorlig anklage. I så fall er også titusenvis av passasjerer brikker i det samme spillet.

SAS-sjefen har derfor rykket ut og avvist sammenhengen mellom streiken og konkursbeskyttelsen. Søknaden ble bare framskyndet, den har vært under planlegging lenge. Selskapet har vært åpne om dette hele veien, har van der Werff sagt.

Det kan være, men det er likevel to problemer med denne forklaringen.

For det første var selskapet helt tyst da spekulasjoner om en mulig Chapter 11-søknad ble omtalt i en sak i den svenske avisa Expressen i juni, i opptakten til streiken. SAS ville ikke kommentere.

For det andre rimer forklaringen dårlig med selskapet skriftlige begrunnelse for konkursbeskyttelsen. I det formelle dokumentet som SAS har sendt inn til domstolen i New York som har behandlet og innvilget søknaden, har selskapet ført opp årsakene til søknaden.

Det første selskapet nevner, er – nettopp – «the union strike».

Det kan virke som det vi nå er vitne til, er en colombiansk reprise.

FAKSIMILE: Utdrag fra SAS-ledelsens søknad om konkursbeskyttelse.
FAKSIMILE: Utdrag fra SAS-ledelsens søknad om konkursbeskyttelse. Vis mer

Anko van der Werff kom til SAS rett fra sjefsjobben i det colombianske flyselskapet Avianca. Også der sørget han for en omfattende restrukturering av selskapet, mens det var under konkursbeskyttelse under Chapter 11. Den gang var det corona og manglende økonomisk støtte fra land i regionen som ble nevnt som eksterne faktorer. Nå er det altså blant annet streiken som er den formelle søknadsbegrunnelsen.

Det er også mer som likner.

Nettavisa E24 har omtalt at et viktig mål for SAS i Chapter 11-prosessen, er å kvitte seg med svært kostbare leasingavtaler på store fly ment for langdistanse-ruter.

Mange av disse flyene står til og med ubrukt, som følge av at både pandemien og krigen i Ukraina har spolert mulighetene for mange av SAS sine langdistanseruter til Asia.

Dette fikset van der Werff på samme måte i Avianca. Selskapet gikk inn i Chapter 11-prosessen med mål om å kvitte seg med en rekke leasede fly, og lyktes.

En streik er som regel psykologi. Det er definitivt en faktor i SAS-streiken, og det er lett å føle sympati med SAS-piloter som føler seg som brikker i spillet om ledelsens omstruktureringsprogram.

Van der Werffs oppførsel i konflikten forsterker inntrykket.

At den øverste lederen rykker ut nå, i innspurten av nye forhandlinger, med beskjed om at streiken truer en konkursbeskyttelses-prosess som ledelsen selv iverksatte – og selv har begrunnet med konflikten med pilotene, må oppleves ekstremt provoserende.

Det er høyt spill. Om alt skulle velte, kan sikkert van der Werff fly videre til neste selskap som trenger omstrukturering.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer