Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer
Min side Logg ut

Sjefstørke?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hva er retningen for Den Norske Opera når det omsider har blitt klart at veien går til Bjørvika? Spørsmålet er mer presserende enn man skulle tro, selv om innflytting ikke blir før om fem år, i 2008.

BYGGESAKEN

har overskygget det meste av operadiskusjonen i Norge de siste åra, der det har vært påfallende taust omkring kunstneriske valg og visjoner. Og den var utslagsgivende for at Bjørn Simensen fikk fornyet sitt åremål.

For det kan ikke være andre grunner enn hans entreprenør-kvaliteter, som riktignok er betydelige, som drev styret til fornyelse av engasjementet som operasjef. Da styreformann Løddesøl annonserte beslutningen for de ansatte, ble den mottatt uten applaus. Det forbløffet selv Løddesøl, til tross for kritiske tilbakemeldinger underveis.

I SIMENSENS

regjeringstid leter vi nemlig forgjeves etter fornyelse, eller etter ideer i den retning. En stor del av de få nyoppsetningene som produseres, overlates til Stein Winge. Rollene besettes like forutsigelig, til tider med overbelastning av Den Norske Operas få toppsangere som resultat, som for eksempel Ragnhild Heiland Sørensen. Gjenopptakelsene kjører på skinner, bare unntaksvis med spennende nye sangere. Huset har omsider fått en glimrende musikksjef i Olaf Henzhold. Fra ham utgår det meste av de positive tendensene vi kan få øye på.

DETTE ER INGEN

imponerende merittliste, og kan ikke nok en gang bortforklares under henvisning til trange lokaler og små budsjetter.

Men det finnes jo ingen andre, har det vært sukket i norsk operamiljø. Utnevnelsen av Per Boye Hansen til operadirektør på Komische Oper i Berlin er et levende bevis på det motsatte. Pål Christian Moe, som sitter i den kunstneriske ledelsen av Paris' L'Opéra de Bastille er et annet. Det dreier seg om prestisjetunge toppstillinger i internasjonal operaverden, som de har blitt håndplukket til i kraft av sine lederegenskaper og sin kunstneriske teft.

Personer av et slik format må håndplukkes, om de skal bringes tilbake til den norske operaverden, i 2008 eller før, om Simensen skulle velge å overlate plassen til andre.