DEBATT

Luftfart og bærekraft

Skamløs grønnvasking fra Wizz Air

Jo da, selskapet har mål om å bidra til bærekraft, og det har absolutt effekt med stadig mer energieffektive fly. Men det hjelper dessverre ikke så lenge den aggressive vekststrategien spiser opp hele klimagevinsten.

FLY: Et fly fra Wizz Air tar av fra Oslo Lufthavn Gardermoen. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
FLY: Et fly fra Wizz Air tar av fra Oslo Lufthavn Gardermoen. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Det ungarske flyselskapet Wizz Air lanserte nylig sin ankomst i Norge og har kjørt en reklamekampanje der de forsøker å lokke til seg reisehungrige nordmenn med den selvoppnevnte tittelen Europas grønneste flyselskap. De viser til utslippstall på 52 gram per personkilometer, lavere enn konkurrentene SAS og Norwegian.

I realiteten er disse utslippene et sted mellom dobbelt og opptil 3 ganger så høye, både for Wizz Air og de norske konkurrentene. Selskapet har nemlig ikke regnet inn høydeeffekten (det faktum at klimaeffekten av utslippene er større i høyden), slik vitenskapelige studier slår fast at man må.

Men det er ikke det eneste misvisende ved Wizz Airs kampanje.

En nærmere titt på selskapets tall viser at flyselskapet hadde en vekst i utslippene på 16 prosent fra 2018 til 2019. Strategien deres er å tilby billigreiser til en pris som er så lav at du kan ta deg en flytur Oslo-Bergen for under 100-lappen. Enhver som kjenner priselastisiteten i luftfarten vet at dette øker flytrafikken. Og ja, de flyr med fossilt drivstoff på tanken.

Hva så med langsiktige målsettinger om utslippskutt fram mot 2030, eller seinere? Er det skyhøye ambisjoner om raske kutt eller omstilling til nullutslippsteknologi, som ligger til grunn for selskapets påstand?

Jo da, selskapet har mål om å bidra til bærekraft, og det har absolutt effekt med stadig mer energieffektive fly. Men det hjelper dessverre ikke så lenge den aggressive vekststrategien spiser opp hele klimagevinsten. Med under ti år igjen på oss til å halvere de globale utslippene forventer vi mer.

Vi forventer en plan for en 100 prosent fornybar omstilling, slik som de norske luftfartsaktørene nylig lanserte. Her får vi i det minste noe konkret å forholde oss til. SAS har mål om 25 prosent utslippskutt totalt fram mot 2030 og Widerøe har mål om å bli det første flyselskapet med stor andel elektrifisert flåte.

Heller ikke det er tilstrekkelig for å kalle seg grønne, men tross alt noe mer konkret enn våre ungarske venner.

Wizz Airs påstand om å være et grønt flyselskap, og endatil de grønneste i Europa, er intet annet enn skamløs grønnvasking.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer