Oslo Høyres skolepolitiske strategi er å skape mest mulig negativ oppmerksomhet rundt Osloskolen. Det gjør de ved å bruke stråmannsargumentasjon der de forvrenger, karikerer og rett og slett finner på, hva som er situasjonen i Osloskolen og hva politiske motstandere mener.
For å forsterke den negative historiefortellingen bruker Høyre det som på godt norsk kaller «cherry picking», det betyr at partiet plukker ut noen få tall fra statistikken som passer deres historie i stedet for å forholde seg helheten i hva vi vet om situasjonen i skolen.
Et nytt eksempel på dette kom i Dagbladet 21. januar i et innlegg fra Høyres Mathilde Tybring-Gjedde og Mehmet Kaan Inan. Det var et tilsvar til mitt innlegg om Osloskolen 12. januar.
Jeg mener vi har en god skole i Oslo, og resultatene viser da også at vi på tross for Høyres mange negative karakteristikker har blitt bedre de siste årene. Flere gjennomfører for eksempel videregående skole, karaktersnittet er bedre og lærertettheten er høyere.
Høyre mener jeg «bortforklarer svake resultater» ved å vise til at Oslo har klasseforskjeller. Det er ingen bortforklaring. Det er en realitet at Oslo har store forskjeller. Derfor er byrådets politikk innrettet for å møte disse forskjellene på langt mer offensiv måte enn tidligere.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger