DEBATT

Det grønne skiftet:

Slår inn åpne dører

I en artikkel i Dagbladet hevder professor Tor W. Andreassen at Coop og andre aktører i dagligvarehandelen forsøker å kjøpe seg goodwill gjennom ulike bærekraftstiltak. Andreassens argumentasjon gjør det gode til det bestes fiende.

VIKTIGE TILTAK: Tor W. Andreassen tar feil når han sier mange av tiltakene dagligvarebransjen innfører er små og lite viktige. Det siste året har vi i Coop bidratt til å bygge infrastruktur for å frakte varer med biogass fra Kristiansand i sør til Trondheim i nord, skriver Per Løberg Eriksen.
VIKTIGE TILTAK: Tor W. Andreassen tar feil når han sier mange av tiltakene dagligvarebransjen innfører er små og lite viktige. Det siste året har vi i Coop bidratt til å bygge infrastruktur for å frakte varer med biogass fra Kristiansand i sør til Trondheim i nord, skriver Per Løberg Eriksen. Vis mer
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

De globale klima- og miljøproblemene er enorme, og mange av dem er også synlige og påvirker hverdagen her i Norge. Å hevde at tiltakene som lanseres og gjennomføres er sjatteringer i grått, slik Andreassen gjør, og at bærekraft handler om flaskevann, engangsgriller og flatpakkede møbler er i beste fall å trivialisere den store og viktige debatten.

Andreassen tar feil når han sier mange av tiltakene dagligvarebransjen innfører er små og lite viktige. Det siste året har vi bidratt til å bygge infrastruktur for å frakte varer med biogass fra Kristiansand i sør til Trondheim i nord.

Siden det ikke fantes fyllestasjoner nok, bygger vi dem selv. Vi har startet eget togselskap for å bringe varer fra Trondheim til Bodø på skinner, fremfor vei. Nylig vedtok vi en investering på 100 millioner kroner for å skape Norges første energipositive logistikksenter på Gardermoen.

Coop har vedtatt en ny strategi for bærekraft, med klare målsettinger og tiltak. Vi skal bidra til å oppfylle de bærekraftsmålene hvor vi har størst påvirkningsmulighet.

Tiltakene er også i tråd med nasjonale og internasjonale mål, som reduksjon av klimautslipp og matsvinn. Skal vi få til dette, må alle i verdikjeden inkluderes i arbeidet – fra råvareprodusentene, leverandører og ansatte til våre medeiere og kunder.

MAGISK POTET: Potet kan brukes til mer enn matlaging, for eksempel til å holde blomsterbuketten i vasen frisk og fin i flere uker! Video: Linn Merete Rognø. Vis mer

Andreassen mener handelen må stille krav til leverandørene. Dette er å slå inn allerede åpne dører. Vi har i mange år stilt krav til leverandørene. Det har for eksempel ført til at et stort antall kjemikalier er borte fra hygiene- og kosmetikkprodukter og at man ikke lenger finner tropisk tømmer i butikkene.

Dessuten er denne tilnærmingen gammeldags og ikke tilstrekkelig. Coop ønsker seg leverandører som selv innoverer, utvikler og har tydelig retning på sitt bærekraftsarbeid. Vi ønsker å bli utfordret av leverandørene slik vi utfordrer dem. Kun da øker innovasjonstakten vi alle er helt avhengig av.

Skrive til oss? Send innlegg her

Tekstlengde:

  • Kronikk: 5000 tegn
  • Hovedinnlegg: 3600 tegn
  • Underinnlegg: 2800 tegn

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer